Na 2003 verstomde de discussie over mega reisbureaus voor een regionale of zelfs landelijke klantenkring. Toen sloot TUI – destijds onder leiding van Louis Frankenhuis – Station Centraal in Amersfoort. Dat was een gerestaureerd, 800 m2 groot treinstation, dat TUI een jaar eerder in opdracht van het Duitse hoofdkantoor huurde en voor veel geld inrichtte als travel center met sfeerruimtes, zalen en zaaltjes voor (audiovisuele) presentaties, een grote reisbibliotheek, een paar antieke treinwagons en uiteraard balies om vakanties te boeken.

Veel te weinig bezoekers wisten de weg naar het mega reisbureau te vinden. Het concept sloeg niet aan, Nederland was nog vergeven van de reisbureaus en het gerestaureerde station stond midden in een gigantisch herinrichtingsproject van de gemeente. Het was voor velen letterlijk onbereikbaar, want toegangswegen waren in de gigantische bouwput nauwelijks te vinden. Zelfs een TomTom verdwaalde.

Ook de marketing was niet je dat, totdat René Klawer – hij leidde toen de specialistische merken bij TUI, die hij later zou kopen – zich ermee ging bemoeien. Maar het project met die onmogelijke naam was niet meer te redden, enorme tekorten stapelden zich op.

In die tijd lagen er meerdere plannen voor grote regionale reisbureaus op tekentafels van projectontwikkelaars. Sommigen naar voorbeeld van zulke boekingscentra in Londen en Parijs. Deze zouden onderdak moeten bieden aan gespecialiseerde touroperators, vertegenwoordigingen van verkeersbureaus, grote attracties en streken, reisbureaus, presentatieruimtes, restaurants en speciaalzaken gerelateerd aan vakanties. Parkeerterrein voor de deur en een ballenbak voor de kids.

Er is niet een van die plannen van de grond gekomen. Ook geen thematische travel centers voor één bestemming. Ik meen dat een Frankrijkcentrum nog het dichtstbij realisatie kwam.

Laat ik niet vergeten te noemen dat er toen al jaren een zo’n informatie en boekingskantoor was in Heerhugowaard, waar directseller Jan Doets (Mr America) groot werd met louter vakantiereizen naar Noord-Amerika.

Uit het hele land reisde men op afspraak naar zijn informatiebolwerk, waar probleemloos voor een consult 50 gulden werd betaald. Kom daar nu eens om. Niet onvermeld mogen ook de regionale of stedelijk mini-reisbeurzen blijven, die pre corona duizenden betalende bezoekers trokken. Dat is deze maand weer opgepakt met een Verre Reizen en Cruise event in Den Haag en een Amerika-beursje in Zeist.

Als die succesvol blijken is er misschien wel ruimte om een pop-up tournee te organiseren door het land met thematische travel specials. Door het gedoe met corona regels en papierwerk is er meer behoefte aan persoonlijke 1-op-1 informatie dan ooit. Kijkend naar het nieuwe ZRA-reisbureau concept van The Travel Company zou zo’n pop-up tour bemand kunnen worden met ZRA’s uit de buurt.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

Write A Comment