We racen met z’n allen in een achtbaan. Iedereen is er spuugzat van. Open gele landen kleuren opeens weer helemaal oranje of verven uitbraakgebieden oranje. In Amerika en Brazilië lijkt het virus ontembaar. In Europa is het reisadvies nog steeds een rotzooitje. De media werken ook niet mee, op vakantie gaan is het nieuwe roken geworden, of nog erger.

Vliegen wordt op de televisie zelfs gewoon ontraden. Ook door onrustzaaier Jeanine Janssen aan tafel bij Op1 in de rol van ‘deskundige’ Max Vakantieman. Je wordt er niet goed van. Alsof ze in een slijterij hardvochtig geheelonthouding predikt of als veganist uitbeent in een slachthuis.

Ter illustratie een uitspraak van haar op de televisie: ‘Annuleer gewoon. Dat kost je 20 procent. Dan lijd je wel financiële schade, maar dat heeft iedereen op dit moment.’ En dat is dan een advies in een goed bekeken vakantieprogramma.

Vakantiespecials in kranten kennen tegenwoordig maar één onderwerp: bestemming eigen land met zijn exorbitant hoge zomerprijzen 2020. De Telegraaf is de gebeten hond, want dikt volgens reisprofs de buitenland boycot aan als ware de krant de spreekbuis van een actiegroep tegen grensoverschrijdende vakanties.

Zo jammer allemaal. Zeker vanwege signalen dat de boekingen de afgelopen week eindelijk weer op gang leken te komen. Nou hoeft de pers uitbraken van corona van mij niet te verdoezelen. Maar waarom overdrijven? Neem het Algemeen Dagblad vanochtend: over 2 pagina’s ‘Virus laait op in Frankrijk’, virologen verklaren thuis te blijven (‘Je moet de kat niet op het spek binden’), ‘Aantal besmettingen in België loopt flink op’ en columniste Linda rept van ‘Lakse vakantiegangers als betweterige types’. De reisbranche zal er voorlopig mee moeten leren leven dat de pers niet meewerkt. De business is daardoor kwetsbaarder dan ooit.

Het enige zonnetje aan de horizon is de mogelijk snelle komst van een vaccin, waarmee hopelijk 2021 terugkeert naar het normale reispatroon en er ook nog iets gered wordt van dit vakantiejaar zonder al te veel faillissementen.

Laat dat alsjeblieft geen ijdele hoop zijn.

jan@lokhoff.nl

Author

8 Comments

  1. Monique Berkenbosch Antwoorden

    En dan te bedenken dat wij als reisagent weer hordes klanten over ons heen krijgen, na de diverse uitspraken. Wat denk je van reisorganisaties die andere annuleringskosten berekenen! Kunnen wij weer eindeloos in discussie. Zo jammer, dit allemaal.

  2. Tsja… ‘Vakantieman’ is nu eenmaal een consumentenprogramma dat opkomt voor de reisconsument en niet voor de leveranciers van vakanties. Wel zou het ten minste netjes zijn, maar vooral professioneel, juist tegenover die consument, dat er dan mensen uitspraken doen met verstand van zaken …

  3. de media is naast een informatieve bron ook een bedrijf, die geldt moet verdienen. Waar kan je geld aan verdienen naast drank, drugs, sex en de rest …….precies, aan vooral slecht nieuws verkondigen, want dat leest het lekkerst. Ze beseffen niet dat ze een branche op deze manier enorm om zeep helpen. De een zijn dood is de ander zijn bammetje…helaas!

  4. Ik denk dat het zo stilletjes aan tijd wordt dat wij Nederlanders weer moeten beginnen vechten voor onze vrijheid en manier van leven. Een debat voeren met linkse partijen is onmogelijk. Die eisen dat hun wil wet is of wordt.

  5. Wat een niveau hier. En allemaal gepraat vanuit één gedachte; de eigen portemonnee. Jeanine zegt wat mij betreft de waarheid, ook al is bij mij de omzet in 2020 negatief! Je bent m.i. echt onverantwoord bezig als je nu mensen het vliegtuig in duwt.

  6. Verreweg het grootste aantal nieuwsartikelen in de media is Corona gerelateerd. Wat de (slinkse) media doen gaat veel verder dan ons alleen maar informeren (kosten belastingbetaler). De (linkse) media jaagt de hele bevolking angst aan. Ook al besmet met het linkse virus van Rooij?

    • Janneke, wat heeft dit alles met links of rechts te maken? Nee, je hebt hiervoor geen linker- en rechterhand nodig en ook geen linker- of rechterhersenhelft. Slechts gezond verstand. De ‘paniek’ die er nu (28 juli) is bij mensen in Marokko en vakantiegangers in Spanje is precies wat te verwachten was. Er er volgt meer. Fijn dat jij dat je klanten wilt aandoen. De beleving die je ze namelijk geeft is precies het tegenovergestelde van wat vakantie moet zijn.

Write A Comment