Als je afspraken tussen concurrenten in de luchtvaart keihard aan banden legt, creëer je een prijsspiraal naar beneden. De bescherming van de consument door rigide Europese regelgeving gaat ten koste van het milieu en een gezond werkklimaat. Kijk wat er op Schiphol gebeurd is. Lonen naar een dieptepunt en ticketprijzen zo goedkoop dat met reizigers de toeristische steden overspoelen: overtoerisme door (te) lage ticketprijzen.

Ik herinner me nog dat het heel gewoon was dat twee concurrerende luchtvaartmaatschappijen op een route die ze beiden bevlogen vaste prijzen afspraken. Of het ging nog verder en deelden ze de totale ticketverkoop fifty-fifty op de route. De ACM bestond nog niet en de Europese Unie evenmin, die stond als Europese Gemeenschap nog in de steigers.

Nu de regering de bouw van nieuwe kerncentrales voorbereid, zelfs onder leiding van een D66-minister, moest ik denken aan de rust op het stabiele prijzenfront in de luchtvaart door die openlijke afspraken tussen concurrenten.

Nu alles om het klimaat draait en (te) lage ticketprijzen dat veel schade toebrengen zou de (Europese) luchtvaart gebaat zijn bij de terugkeer van prijsafspraken, of een minimum prijs per route die ongetwijfeld zouden leiden tot ‘normale’ bedragen voor een ticket en een afname van de stormloop op goedkope vliegtripjes en verzuipen luchthavens niet meer door teveel passagiers.

Ben ik nou met deze mijmering aan het vloeken in de kerk? Dat zal de reis- en luchtvaartsector niet vinden, denk ik zo. De politiek aast op hetzelfde resultaat, maar zal dat proberen te bereiken met belastingheffingen die de staatskas spekken. Maar nu zelfs de kerncentrales weer gebouwd gaan worden, Europees milieuopperhoofd Timmermans weer biomassacentrales wil openen, zijn misschien meer onorthodoxe maatregelen, of juist het opheffen daarvan op komst.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam.

Author

5 Comments

  1. Ja Jan je hebt een goed punt. Zo een chaos als nu heb ik in mijn 45 jr loopbaan in de reiswereld nog niet meegemaakt. En volgens mij wordt het alleen maar ergerm . Warme groet

    Mark

  2. Hallo Jan, uitstekende suggestie. Ga je die doorgeven aan de politiek? Dank je wel, Rob

  3. Adrie van Rooij Antwoorden

    Ik mag aannemen dat zowel het stuk ala de commentaren zwaar ironisch bedoeld zijn…….
    Zo niet: Terug naar prijsafspraken? Belachelijk idee!

    ‘,,,zou de luchtvaart gebaat zijn…’; het enige waar de luchtvaart mee gebaat zou zijn is een fatsoenlijke klantenservice en zich houden aan de wet. De consument heeft – zoals al eerder gezegd hier – veel te weinig rechten tov de luchtvaart en bovendien handhaven de overheid en instanties niet of nauwelijks zodat de dames en heren airlines – van God losgeslagen – doen wat ze willen.

    ‘…zou de luchtvaart geholpen zijn…’. Benieuwd wat de heren Lokhof, Wetzel en de Laet ervan zouden vinden als hun energiemaatschappijen (of supermarkten of groenteboeren of golfterreinen) hun krachten zouden bundelen met prijsafspraken. Die zouden daar ook vast ‘bij gebaat’ zijn. Belachelijk idee!

    • Jan Lokhoff Antwoorden

      Je mist de pointe, Adrie. Ik schrijf over de (historie van) de luchtvaart, niet over de rest van de economische modellen, al zouden de boeren van de inkoopcombinaties van de supermarkten van mij hogere prijzen mogen afdwingen, maar dat terzijde. Te weinig rechten voor de consument, nou dan zou ik de DNB-regeling maar eens goed lezen.

  4. Adrie van Rooij Antwoorden

    Of ik de pointe mis Jan, is een matter of opinion. Airlines hebben ten opzichte van de consument veel te veel rechten. En de handhaving tav airlines is ,zoals veel andere dingen in dit land, naatje pet! TO’s daarentegen hebben een veel te slechte positie tov de consument, iig daar waar het pakketreizne betreft. Want of het nou de bagagehandelaar op de plek van bestemming, op de plek van vertrek, de check in balies, de beveiliging of iets anders betreft; de TO is altijd verantwoordelijk. DAAR zou iets aan mogen gebeuren. Airlines doen gewoon wat ze willen en of je nou het beestje ‘historie van de luchtvaart’ noemt of gewoon wat je voorstelt ‘terug naar prijsafspraken’ het is en blijft in mijn ogen een ridicuul voorstel.
    Maar ook dat is slechts een mening.

Write A Comment