Niet alleen de reisregels in Europa zijn door nieuwe coronagolven een grotere chaos dan ooit, ook in de Nederlandse reisbranche zelf is sprake van wanorde. Klanten van VakantieDiscounter halen met klachten de krant omdat ze hun reissom niet terugkrijgen nadat hun bestemming op oranje ging.

De ene na de andere touroperator verkondigt overigens vakanties naar oranje landen gewoon aan te bieden, daarbij de uiteindelijke beslissing bij de klant latend. Als ze het niet doen zijn hun klanten niet alleen boos, maar regelen ze hun reis gewoon zelf. Dat kan makkelijk want luchtvaartmaatschappijen zoals KLM, Corendon en Transavia blijven gewoon doorvliegen. VakantieDiscounter gebruikt dat trouwens als argument om niet terug te betalen en verwijst als bemiddelaar naar de touroperator. De ANVR en zelfs de Consumentenbond reageren in de media gelaten en lijken het te ‘gedogen’. De bond: ‘Als meer reisorganisaties het gaan doen zijn de rapen gaar’. Ik zie geen ‘rapen’, maar meer de start van een ‘nieuw normaal’…

Corendon boekt gewoon oranje en meldt dat er nauwelijks geannuleerd is nadat Spaanse eilanden code oranje werden. Jammer dat TUI niet hetzelfde doet en pakketreizen naar oranje blijft uitvoeren. Zou een goed signaal zijn van de marktleider en bovendien bijzonder collegiaal. Los daarvan: als de voorzitter van de ANVR het er publiekelijk mee eens lijkt mag de vicevoorzitter best volgen…

‘Oranje’ reizen zijn als ‘nieuwe normaal’ te billijken mits bij het boeken niet iets anders is beloofd. Het is wel gewenst dat alle reisaanbieders op dit punt hetzelfde beleid voeren. Misschien kan de ANVR het initiatief nemen. Het is immers van de gekke dat doe-het-zelvers overal naar toe kunnen, terwijl de georganiseerde reiswereld aan banden zou worden gelegd. Bovendien lijkt mij een vakantie na een lange periode van corona-ontwrichting in het dagelijkse leven pure noodzaak om even te ontspannen. Bovendien reis je op dit moment van rood naar veiliger oranje…

Hetzelfde geldt voor verre bestemmingen. Veel verre specialisten laten de keuze aan de klant, al kleuren de meeste bestemmingen nog oranje. Ook hier geldt: als zij het niet doen, regelen de mensen het zelf wel en worden ze bovendien bekritiseerd omdat ze geen service willen verlenen. Eerder schetste ik al de problemen wanneer klanten na een dubbele annulering hun geld terugvragen, terwijl geen officiële vouchers meer mogen worden gebruikt.

ANVR en SGR hebben vanwege de schade door de recente annuleringen (‘vele miljoenen euro’s’) vanwege de nieuwe beperkingen een brandbrief gestuurd aan staatssecretaris Mona Keijzer van EZ. Ze willen dezelfde behandeling als de evenementensector en de overgebleven 150 miljoen uit het Voucherfonds gebruiken.

Als die wensen niet worden ingewilligd zou ik de rechter inschakelen. Dat zal wel niet des ANVR’s zijn, maar nood breekt wetten. De reisbranche staat voortdurend achter in de rij als de overheid de knip trekt. De nood is nu hoger dan ooit en wie met zijn rug tegen de muur staat mag best zijn tanden laten zien.

Op 25 augustus doet de rechtbank in Utrecht uitspraak in de zaak OAD-Rabobank. Dat wordt een hele spannende dag voor de familie Ter Haar en toch ook wel voor al die honderden medewerkers die eind september 2013 plotseling hun baan verloren.

Het in liquidatie verkerende bedrijfspensioenfonds Reiswerk en pensioenfonds PGB worden naar de rechter geroepen vanwege een verlaging van de pensioenaanspraken van 18,18% (en 9,09% bij 60-plussers) bij de overgang van Reiswerk naar pensioenfonds PGB per 1 januari. Het onbegrip en de verbijstering daarover heeft tot nu toe ruim 440 collega’s ertoe bewogen, mee te doen aan deze procedure. Bedrijfspensioenfonds Reiswerk kende ruim 32.000 deelnemers en dus ligt er nog een groot potentieel. De initiatiefnemer: ‘We hebben een echt goede regeling getroffen met de verzekeraars om ook niet-verzekerden een betaalbare toegang tot de gerechtelijke procedure te kunnen geven. Men kan zich nog steeds aanmelden op reispensioen@ziggo.nl en krijgt dan informatie over de organisatie en regeling omtrent de rechtsgang’.


jan@lokhoff.nl

Reageren? Ja, graag. Maar wel onder vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

4 Comments

  1. Jean-Paul Roels Antwoorden

    Hehe eindelijk iemand die er ook zo over denkt.
    Gewoon uitvoeren er is niets aan de hand.
    Klant heeft dat ook door inmiddels en wil gewoon reizen.

  2. Maar misschien dan ook eens aandacht schenken aan de verzekering, wanneer je bij Oranje gaat reizen.

    • Jan Lokhoff Antwoorden

      Als reiziger afreist bij geel, is bij oranje-kleuring alles gedekt. Is bestemming bij vertrek oranje, dan is alles gedekt, minus corona gerelateerde ‘schade’. Maar dan neemt de zorgverzekering die over.

Write A Comment