Corona heeft meer kapot gemaakt dan we dachten. Vooral de internationale reisbranche voelt de naweeën van de pandemie. In Nederland is Schiphol het grootste slachtoffer, maar over de grenzen slaat de krapte aan personeel ook toe te. De ene na de andere airport blijkt de drukte niet aan te kunnen. Het wordt nog een hete zomer.

Daarvan is de klant de dupe. Die ervaart het onheil in lange rijen en het missen van zijn vlucht. Achter de schermen is de reisprofessional het slachtoffer. Die wordt aan het werk gezet om honderden, misschien wel duizenden annuleringen en schema wijzigingen te op te lossen. Dag en nacht staan de meesten klaar om hun klanten zoveel mogelijk reisleed te besparen. Uren van onbetaald werk stapelen zich op.

Eigenlijk zou er voor zulke nazorg, veroorzaakt door derden (luchtvaartmaatschappijen en airports), een vergoedingssysteem moeten bestaan. Bijvoorbeeld opgenomen in de reisvoorwaarden of luid en duidelijk verkondigd door brancheorganisaties ANVR en VvKR.

Zelfs een Consumentenbond zal het daar wel mee eens zijn. Lukt dat niet? Dan zouden de veroorzakers aansprakelijk gesteld moeten kunnen worden voor vergoeding van de extra werkzaamheden. Een standaard schadevergoeding bij een schema wijziging of annulering lijkt mij een ideale oplossing.

Werk aan de winkel dus, zeker gezien de aangekondigde nieuwe golf van corona besmettingen.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam.




Author

2 Comments

  1. Ik heb wel eens facturen gestuurd naar touroperators voor wie ik een overboeking had. Met verwijzing naar de annuleringsvoorwaarden.
    Nooit een cent gezien natuurlijk.

  2. Adrie van Rooij Antwoorden

    HE-LE-MAAL mee eens Jan. Het is schandalig wat er gebeurt en het zijn altijd dezelfde mensen die het – onbetaald – op moeten lossen. En de klant vindt het nog normaal ook.

Write A Comment