EasyJet wint aan populariteit onder reisagenten en ZRA’s. De budgetvlieger concentreert zich meer op toeristische bestemmingen, is goed bereikbaar voor ze en is bij afwikkeling van problemen en veranderingen erg soepel en uitermate vriendelijk. ‘Deed Transavia maar hetzelfde’, is de verzuchting bij deze constatering, want er wordt – dat hoor ik ook – toch liever geboekt bij een Nederlandse dan bij een buitenlandse carrier.

Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat Transavia zich de kaas van het brood laat eten. Is dat arrogantie vanwege een vermeend monopolie, of – nog erger – heeft de grootste vakantievlieger niet in de gaten dat haar concurrent easyJet het beter aanpakt? Je mag namelijk aannemen dat niet alleen reisprofessionals aangenaam verrast zijn door de betere service, ook de consument heeft dat snel genoeg in de gaten in deze tijd van reviews en social media.

Als straks ook Ryanair en Vueling ontdekken dat bereikbaarheid en soepele en vriendelijke service bij easyJet geen windeieren leggen en gaan volgen, moet Transavia toch echt overstag.

Ik zou zeggen: Transavia doe eens een enquête onder (kleine) touroperators, reisagenten en ZRA’s en vraag naar de kwaliteit van je service. ‘Wat kan er beter?’, moet daarbij de rode draad zijn.

Ander puntje is ook nog dat als easyJet wel vanuit Nederland naar de code Oranje Egyptische badplaatsen vliegt, maar Transavia, TUIfly en Corendon niet, er voor de consument en ondernemende retailers geen Nederlandse opties zijn, een gedwongen keuze derhalve. Egypte is straks voor de winterzon zeker een alternatief voor de volle Canarische Eilanden met door de bedden schaarste extreem hoge prijzen.

Toegegeven, ik kan het gemist hebben, maar wat is er nou precies gedaan met de resultaten van die destijds met veel bombarie uitgevoerde field lab proefvakanties? Het zou toch prachtig zijn als de Rode Zee Rivièra komende winter weer ‘open’ gaat, desnoods als een groot field lab. Doe er dan ook nog maar Eilat en Akaba bij. En nou ik toch bezig ben: regering kleur de hele wereld maar geel en laat de landen zelf bepalen of en onder welke condities ze ons willen ontvangen. Als die beslissing snel valt, is er minder lang voortzetting van steun aan reisondernemingen nodig…

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Maar wel onder vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

3 Comments

  1. Ik citeer uit https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/laender/aegypten-node/aegyptensicherheit/212622

    “Voor toeristen die rechtstreeks in Hurghada, Sharm el Sheikh, Marsa Alam en Marsa Matrouh aankomen, bestaat de mogelijkheid om bij aankomst op de betreffende luchthavens tegen betaling de vereiste PCR-test te laten uitvoeren. Er geldt een verplichte quarantaine voor de wachttijd tot een negatief testresultaat beschikbaar is (bijvoorbeeld in de hotelkamer). Als de test positief is, worden quarantainemaatregelen genomen. De uitvoering van de quarantainemaatregelen is inconsistent. Vanwege de beperkte capaciteit kunnen er wachttijden zijn bij het testen op de luchthavens en bij het verstrekken van de testresultaten. Op luchthavens zijn verhoogde toegangscontroles en temperatuurmetingen te verwachten. Bij aankomst moet een gezondheidskaart worden ingevuld.”

    En

    “Egypte wordt zeer zwaar getroffen door COVID-19. Dit geldt ook voor de regio Rode Zee/Hurghada. Egypte is geclassificeerd als een extern pijlpictogram met een hoog risicogebied.
    De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) geeft actuele en gedetailleerde cijfers”

    En

    “Kantoren en openbare instellingen, maar ook sportfaciliteiten, parken, musea, restaurants en winkels kunnen worden beperkt in hun openingstijden.
    Bij reizen in het land kunnen gezondheidsonderzoeken met temperatuurmetingen en tests voor COVID-19 plaatsvinden. Bij een positieve test of symptomen van de ziekte kan isolatie worden uitgevoerd in staatsziekenhuizen die ver onder de EU normen liggen. De kosten van ziekenhuisbehandelingen kunnen aanzienlijk zijn. Bij contact met positief geteste personen of een ziekte met een milder verloop kan een huisquarantaine worden besteld.”

    En, willen wij nog steeds heerlijk 3 weken naar een besmet Egypte?

  2. Wat Transavia vs easyJet betreft: in de oorlog leer je je vrienden kennen. Ik heb de afgelopen anderhalf jaar er heel veel vrienden bij gekregen, maar ik ben er ook heel veel verloren.

  3. Dinsdagmiddag ontvangen reactie van Hans Mosselman (SolFly)

    Weet niet wat er aan de hand is met Transavia. Gisteren vertrok ik naar Faro vanaf Rotterdam en mijn vriend Frank Wentink naar Las Palmas. Ik dacht ik ga eens heel vroeg, alle uitbreidingen bekijken op de airport en rustig wat spulletjes kopen en klein hapje doen. Lang parkeren moet je in Rotterdam reserveren. Hoewel parkeerterrein 50% leeg was kwam ik er niet in, kon ook niet meer reserveren. Ja P1 kost je voor weekje bijna 100 euro, net zo veel wat ik voor de vlucht betaalde. Vervolgens in rij moeten aansluiten terwijl ik geprinte instapkaart had en alleen handbagage. Heb 75 minuten op zeer tochtige plek mij mogen verbijten, iets wat Frank Wentink in de morgen ook had meegemaakt. Je wordt er onrustig onder en uiteindelijk mocht ik doorlopen omdat ik alleen handbagage had. De reden was – zei een beveiligingsdame mij – dat er geen personeel genoeg was. Dus 1 balie moest 5 vluchten afhandelen. Ik moest alleen instapkaart laten zien maar Corona check nergens gecontroleerd. Ook niet het gewicht van mijn koffertje. Ik schaam mij voor ons product. Wel mag je je vlucht desnoods jaar van te voren betalen maar bizar slechte service. Vervolgens 600 m lopen naar je toestel. Het was droog dus dan is niet erg, maar toch. Aan de Algarve voel je de coronacrisis. Nu alles aardig vol met Spanjaarden en Portugezen, maar na deze week houdt dat op. Wel heel lekker weer wat ik iedereen kan aanraden. Het zou weer een geweldige zomer in Nederland worden maar niets van gezien. Dat is een mooie prikkel voor volgende zomer om tijdig te boeken !!

Write A Comment