Het vaccin nieuws joeg niet alleen wereldwijd beurskoersen omhoog, ook de reisbranche veerde op. Gehoopt wordt dat het als Haarlemmerolie Covid19 verslaat waardoor het toch nog goed komt met de zomer 2021. Miljoenen inboxen vulden zich meteen met zomeraanbod naar klanten van touroperators, ZRA’s en reisagenten.

Travel Counselor Jessica Edelenbos uit Enschede verscheen meteen weer met haar videopraatje op Facebook. Noemde de gele Canarische Eilanden, Madeira, Bonaire en Curaçao voor de winterzon, was wel kritisch over oplopende besmetting op Curaçao, en wees haar kijkers erop nu alvast voor de zomervakantie volgend jaar te boeken. Niet alleen omdat de voorwaarden coronaflexibel zijn, maar ook om te profiteren van de lage prijzen van nu. Jessica: ‘Als we straks met z’n allen last-minute gaan boeken gaat de prijs omhoog.’

In dat kader citeer ik Kai Sannwald, de Duitse CEO van Sunny Cars uit een persbericht over het vorige maand afgesloten verliesjaar 2019/2020 (-73%). Vooruitkijkend op de post coronatijd zegt hij: ‘Ik ben ervan overtuigd dat dit het moment is voor de gehele branche om in te zetten op kwaliteit. Het is van belang om klanten te winnen op basis van service en prestaties in plaats van de nadruk te leggen op de laagste prijs.’ Sunny Cars is een goed voorbeeld van het succes achter die filosofie.

Als we allemaal ophouden met die prijsspiraal naar beneden is er ruimte voor de filosofie van Kai en herstelt de kassa zich sneller. De Autoriteit Consument & Markt staat prijsafspraken weliswaar niet toe, maar tegen een stilzwijgende ‘afspraak’ is geen kruid gewassen.

Over de positie van de reisretail met samengestelde vakanties in de rol van touroperator schreef ik al eerder. Ook de relaties met (grote) touroperators staan onder druk. De retail wil meer invloed op hun onderlinge verhoudingen en businessmodellen. Dat leidde al tot de oprichting van de DTRU (Dutch Travel Retail United). Woordvoerder Erik van der Waard (Internoord Leeuwarden) hint daarnaar in zijn persbericht over de koop van de online boedel van het failliete Reisbureau Friesland. Ik citeer Erik uit dat persbericht:

‘Wel zouden we erg graag nog veel meer uit een eigen voorraad willen verkopen en nog minder afhankelijk worden van leveranciers die aan alle kanten het signaal afgeven dat ze ons alleen als onmisbare aanvulling van de omzet zien en amper de moeite nemen überhaupt de dialoog te zoeken over hoe we samen brood kunnen verdienen en kunnen overleven.’

Wie deze zinsnede goed interpreteert, begrijpt waarom de DTRU deze zomer werd opgericht. Touroperators en ANVR schrokken zich een hoedje, negatieve reacties bleven niet uit. Ook benieuwd wat 2021 op dit punt gaat brengen?

jan@lokhoff.nl

Author

Write A Comment