Beste Hanne,

Nu de kogel door de kerk is en je baas Dick Benschop zo wijs is geweest zich terug te trekken, hoop ik dat jij je handen vrij krijgt om subiet een oplossing te regelen voor de wanvertoningen op ons mooie Schiphol. Ik heb een paar suggesties voor je: een paar tientjes per uur meer en een buddy-systeem voor starters.

Als directielid ben jij verantwoordelijk voor Airport Operations & Aviation Partnerships en dan ook nog eens voor Safety, Security & Environment. Beide precies waar het sinds dit voorjaar zo gruwelijk fout is gegaan.

Ik neem niet aan dat jij net als Benschop de deur uitloopt of dat een opvolger zijn eigen staf meeneemt, zoals in de voetbalwereld bij het aantreden van een nieuwe trainer. Grijp dan je kans, zou ik zeggen.

Maar dan moet je wel even door roeien en ruiten gaan. Even helemaal buiten de lijntjes kleuren.

De HR-opvattingen van je onderaannemer bij Security sporen niet. Die rieken naar moderne slavernij, hoorden we deze week bij Jinek toen een ex-employé van G4S te gast was. Haal daar meteen rücksichtlos de bezem door. Zie er anders (juridisch) direct van af te komen, zeg het contract vanwege wanprestatie onmiddellijk op, of koop ze van mijn part.

Krijg zo je handen vrij. Zorg in ieder geval dat het uurloon tenminste naar 3 tientjes gaat, in plaats van de schamele 1,40 euro per uur meer, nu de zomerbonus van 5 piek per uur alweer verleden tijd is.

Denk eens aan een buddy-systeem om de tekorten te verhelpen. Neem nieuwe mensen aan, ook zonder opleiding en koppel die al bij hun start op de werkvloer aan collega’s met ervaring. Maak duo’s of trio’s. Naast hun gebruikelijke opleiding zijn de nieuwelingen dan meteen inzetbaar en slinken de rijen.

Begin een charmeoffensief. Belangstelling genoeg vandaag de dag. De 3 tientjes per uur – starters 2 tientjes – en een totaal verbeterde werksfeer zullen ongetwijfeld vele, vele honderden nieuwe medewerkers aanzuigen. Als voorbeeld noem ik het hoge uurtarief waarmee de GGD’s in de heftige coronatijd in no-time hun vaccinatie- en controleposten bemanden.

Kost een paar centen, maar dan ben je misschien wel voor de Kerst van het probleem af.

Ik wens je veel succes, Hanne.

Met warme groet,

jan@lokhoff.nl




Author

2 Comments

  1. Gerald Van Amerongen Antwoorden

    En ga vooral eens kijken bij de vliegvelden van Kuala Lumpur of Singapore. Daar kennen ze deze problemen niet en dan zal je zien dat de echte grondige security check wordt gedaan bij de gate! Dat is ook nog een veel veiliger, want dat wordt iedereen gecontroleerd net voordat ze het vliegtuig instappen en zo verspreid je enorm het aantal mensen dat door de security moet. Op Schiphol is er een fuik gecreëerd door iedereen naar een plaats te sturen .

  2. Tjonge jonge, lekker kort door de bocht dat advies. Het lost wel de boel op, want iedereen wil erop verdienen, de luchthaven, de airline, de touroperator en de reisagent, dwz dat er met de Kerst geen reizigers meer overblijven als alles door belast wordt.
    Je komt ook met hogere salarissen niet van dit probleem af, het zal tijdelijk wat lucht geven, maar dan begint het circus weer van voor af aan. De oplossing moet in de proces analyse en de techniek gezocht worden.

    Ps Hanne Buis is sinds 1 juni 2020 COO en lid van de directie en is dus net zo goed mede schuldig aan deze chaos.

Write A Comment