Ook de reisvakbladen zijn aan veranderingen toe. Compliment voor mijn Belgische collega Jan Peeters. Gisteren verscheen zijn eerste online Travel 360 magazine en dat mag er wezen. De artikelen gaan diepgaand en analytisch in op actuele thema’s, de corona pandemie in het bijzonder. Mijn naamgenoot doet het wat dat betreft beter dan zijn Nederlandse concurrenten TravMagazine en TravelPro, waarvan alleen de eerste nog in print verschijnt.

Business-to-Business adverteerders zijn nu zeldzaam in de reisbranche en dat geldt al langer voor betalende abonnees. Dan krijg je het als uitgever heel moeilijk. Kostenreductie is dan het devies. Terecht dus dat de redacties van TravMagazine en TravelPro zijn samengevoegd in het kantoor van de eerste in Hilversum. Vreemd genoeg verzorgen zij daar nog apart van elkaar een nieuwssite met vrijwel identieke berichten.

In alle bescheidenheid geef ik beide titels het advies om zich opnieuw uit te vinden. Voeg ze helemaal samen. ‘TravPro’ lijkt mij als nieuwe naam logisch, duidelijk en met een gepaste knipoog naar het verleden. De grote uitdaging daarbij is om een magazine te maken, dat de actuele onderwerpen in de reissector doorwrocht en met grote deskundigheid geschreven aan de orde stelt. Duiding, sturing, analyses en achtergronden, daar blijft behoefte aan, ook in de post-coronatijd. De website is prima voor actueel nieuws, een podcastplatform, Zoom-uitzendingen en gefilmde interviews.

Ik noem als voorbeeld hoe in de reclamewereld het aloude vakblad Adformatie de transitie naar een ander lees- en adverteerdersgedrag heeft aangepakt. Het decennia lang lucratieve weekblad is nu een 11 keer per jaar verschijnend magazine, waarvoor lezers bereid zijn te betalen en waarin adverteerders pagina’s kopen. Zoiets zou ‘TravPro’ ook passen en de redding kunnen zijn, want voor elke uitgever vormen betalende abonnees de basis voor een florissant bestaan. Je moet ook rekenen op een nieuw normaal in de branche met gewijzigde verkoopverhoudingen en directe commerciële (target) afspraken en productcontact, die adverteren grotendeels overbodig maken.

Een sterke titel maakt het nog wel mogelijk om (gesponsorde) events en spin-offs te organiseren. TravMagazine is daar jarenlang zeer succesvol mee geweest. De enige concurrentie op dat gebied kwam van Travel 360 en brancheorganisatie ANVR, van wie het eigen magazine Reiswereld door corona niet meer verschijnt. Een sterk ‘TravPro’ zou zo’n ledenblad overbodig (moeten) maken en de Belgische opmars een halt toeroepen.

jan@lokhoff.nl

Author

2 Comments

  1. Ik lees al geruime tijd niet meer de online en papieren edities van beide Nederlandse magazines, maar des te meer de beschouwingen en analyses van onze zuiderbuur Jan Peeters. In plaats van flauwe interviewtjes en veel gesponsorde content van met namen de ZRO’s, cruisewereld en verkeersbureaus lees je in Travel 360 echt iets over het vak en hoe het uitgevoerd wordt. En dat zonder enige spelfout. Dat is journalistiek waar ik als professional echt iets aan heb.

Write A Comment