Schreef ik deze week eerder over het stille protest van boze reisagenten en ZRA’s over de commissie loze Corona Vouchers van touroperators, omgekeerd merk ik dat (pakket) touroperators zich op hun beurt ergeren aan reisagenten en ZRA’s die met hun vele maatwerk voor touroperator spelen. Maar ook van die kant geen openlijk protest, maar wie goed luistert hoort ze brommen.

Arrangementen uitgekleed

De reden is simpel. Wie zelf een vakantie dynamic packaget boekt deze niet als pakketreis bij een (mainstream) reisorganisator. TUI, De Jong Intra, Corendon en Silverjet (om er een paar te noemen) kunnen je daar alles over vertellen. Aanvankelijk leken aanbieder van verre reizen er niet zoveel last van te hebben, maar die zien nu zien steeds vaker dat hun arrangementen op onderdelen worden uitgekleed. De huurauto wordt als eerste geschrapt, want daar is Sunny goed voor en als tweede wordt het ticket zelf geboekt vanwege de lucratieve deal met Airtrade.

Goede ontwikkeling?

De situatie gaat als gevolg van die irritaties ‘schever’ groeien: boze agenten gaan meer zelf maatwerk componeren en verongelijkte touroperators zetten nog meer in op directe (online) verkoop om kwijnende agentenomzetten te compenseren. Of dat een vervelende of gewenste ontwikkeling is, mag u zelf beoordelen. Feit is wel dat veel agenten minder  afhankelijkheid willen zijn van (grote) touroperators die hun commissies knijpen.

Pijnlijk

Vervelend voor de retail is in ieder geval wel dat zij met hun maatwerk dezelfde rol krijgen als touroperators sinds de Richtlijn Pakketreizen van kracht is. De kostbare consequenties daarvan zijn door de coronacrisis pijnlijk duidelijk geworden. Men wil daarom andere (Europese) wetgeving (zie ook mijn blogs van 3 en 7 april). De ANVR lijkt achter hen te staan.

Uitglijer Rutte

Het zal echter heel veel moeite kosten om dat de politiek duidelijk te maken. Politici kennen de ins en outs van de reisbranche nauwelijks. Hoe anders kan je verklaren dat premier Rutte aan het slot van zijn laatste persconferentie ruim 7,5 miljoen kijkers adviseert om nu maar even geen zomervakantie te boeken, omdat je anders je geld kwijt kan raken…

jan@lokhoff.nl

Author

13 Comments

  1. Er zijn touroperators tussen die krokodillentranen huilen. Dat zijn degenen die interne processen niet in lijn hadden met de vraag en verwachting uit de markt: geen aansluitende producten, lange aanvraagtermijnen en schijncommissies met allerlei uitzonderingen over (zelf verzonnen) niet commissionabele toeslagen waar geen commissie over werd berekend. Je hebt ook leveranciers die wél snappen waar reisagenten mee bezig zijn en die ze de tools in handen geven om 1) snel een realtime offerte te maken en 2) daar hun eigen commissie zelf in kunnen bepalen (Sunair, EurAm, etc). Daarvan hoop ik dat ze er na het corona gebeuren allemaal nog zijn, want die verdienen de loyaliteit van elke Nederlandse ZRA en reisbureau.

  2. I like the helpful information you provide to your articles.
    I’ll bookmark your blog and take a look at once more here frequently.

    I’m slightly certain I’ll be informed a lot of new stuff right here!
    Best of luck for the following!

  3. Hi Dear, are you actually visiting this website on a regular basis,
    if so afterward you will definitely get nice knowledge.

  4. Heya i’m for the first time here. I came across this board and I find It
    truly useful & it helped me out a lot. I hope to give something again and aid others like you
    aided me.

Write A Comment