Van wat er allemaal rond het failliete D-reizen gebeurt, wordt niemand blij. Het lijkt mij onvoorspelbaar dat frauduleuze handelingen in de aanloop naar het bankroet door het gewezen management en misschien ook de oud eigenaresse in Duitsland niet juridisch worden aangepakt. Nog gekker is het dat de curatoren als eventuele initiators van zo’n ‘actio pauliana’ zelf een merkwaardige rol hebben gespeeld. Hoe kunnen zij nou als stille bewindvoerders afgelopen najaar in conclaaf zijn geweest met de toenmalige eigenaren Jan Henne De Dijn en Marije Haeck om een doorstart te regisseren, terwijl die na het mislukken daarvan een krap maandje voor het faillissement op 6 april het merk ‘D-reizen’ uit de D-rt Groep haalde en doodleuk doorschoven naar een privéonderneming?

Intussen werden miljoenen aan vooruit ontvangen reissommen niet overgemaakt naar de touroperators, maar gebruikt om overeind te blijven. Als laatste noodgreep werd nog gekozen voor een kort geding tegen het Voucherfonds en de Staat om tevergeefs voor 19 miljoen aan leningen los te krijgen van het fonds.

Saillant hierbij is dat er een paar jaar geleden al eerder gesproken is in Hoofddorp over een geregisseerd faillissement waarbij de bank/eigenaar RT/Raiffeisen Touristik via een afgesproken management buy-out buiten schot zou blijven.

Het lijkt me dat TUI als grote schuldeiser (9 miljoen) – hoe bestaat het dat Rijswijk die schuld zo hoog heeft laten oplopen? – juridische recherche loslaat op de hele gang van zaken. Als dat tenminste door het Duitse moederconcern toegestaan wordt. Merkwaardig is dat de komende commissie van schuldeisers er eentje wordt zonder de voornaamste schuldeisers erin…

Je kan niet ontkennen dat Jan Henne De Dijn creatief gevochten heeft om zijn recent verworven bedrijf overeind te houden en daarmee de werkgelegenheid voor ruim 1.300 medewerkers. Hulde daarvoor, al weet niemand wat er aan saneringen zouden zijn doorgevoerd als een geregisseerde doorstart zou zijn gelukt.

Intussen is de schade groot. Het imago van reisbureaus kreeg een klap te incasseren en het vertrouwen van de consument komt ook niet onbeschadigd uit de strijd. Intern in de branche is het nu wel duidelijk dat het (deels oogluikend toegestane) financiële businessmodel op de schop gaat. Touroperators willen controle over hun door de retail ontvangen aanbetalingen en reissommen. Directe incasso en/of een derden geldrekening hangen nu boven de markt. De reisretail is daar niet blij mee, maar ze zal niet bij machte zijn dat tegen te houden.

Voor de stenen retail is het overigens een hart onder de riem dat PrijsVrij interesse heeft in overname van een aantal vakantiewinkels van D-reizen. Dat het Belgische Hillman lonkt naar de mindere winkels uit de boedel, is ook al opmerkelijk. Voor het personeel zou het geweldig zijn als zij zo hun baan kunnen houden.

Het is goed dat de ANVR een werkgroep heeft gevormd om de financiële risico’s tegen de achtergrond van de agentuurvoorwaarden in kaart te brengen en oplossingen voor te stellen. SGR, touroperators en reisretailers zijn daarin vertegenwoordigd. Ik mis alleen technologische know-how in die werkgroep en eigenlijk moeten airlines, in ieder geval KLM en Transavia (vooruitbetaalde tickets) er ook bij betrokken worden. Het zou ook chique zijn geweest een representant uit te nodigen van de VvKR. Hopelijk bedenkt een werkgroep ook een oplossing voor commissiebehoud en kostenvergoeding bij pakketverkopers als er (massaal) omgeboekt en geannuleerd moet worden.

Voor de zomer komt de werkgroep met een tussenrapportage. Einde dit jaar worden voorstellen verwacht.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Ja, graag! Maar wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.






Author

6 Comments

  1. Rene Nieuwmans Antwoorden

    Kortom, de schade die is aangericht is enorm en ik denk dat we niet eens alles weten op dit moment. Misschien mis ik iets, maar waarom dan hulde aan Jan Henne de Dijn?

    • Jan Lokhoff Antwoorden

      Wat hij ook gedaan heeft, hij probeerde wel de D-rt Groep te redden en daarmee de werkgelegenheid voor 1.350 medewerkers.

      • Rene Nieuwmans Antwoorden

        Ten koste van wat Jan? Onder zijn leiding is geld van de KLM dat was bedoeld om consumenten terug te betalen ingehouden voor andere zaken. Vele touroperators gaan de boot in omdat (aan)betalingen niet werden doorbetaald en misschien zijn ook daar voor consumenten bedoelde gelden niet terugbetaald. Wie weet wat er nog meer is gebeurd maar buiten dat: wat denk je dat dit alleen al doet met het vertrouwen in de retail zowel B2B als B2C?

  2. In het verleden is het ANVR er al gewezen op de financiële risico’s van het NL incasso systeem van reisagenten. In een powerpoint presentatie is door mij destijds aangegeven hoeveel dubbele processen, risico’s en extra werk incasso via het reisbureau inhoudt. Door deze manier van werken is men dubbel gedupeerd, namelijk de consument (indien er geen SGR dekking is) en de touroperator. De onderwerpen als commissie behoud bij massaal omboeken en/of annuleren of een kostenvergoeding was al bij direct writers prima geregeld. Snap niet dat de oplossing bijna 9 maanden moet duren. Maar het belangrijkste is om vast te stellen, dat een situatie zoals we die nu meemaken met Corona, voor onmogelijk werd gehouden. Laat dit een wijze les zijn voor de toekomst.

    • Rene Nieuwmans Antwoorden

      In 2015 werd door de SGR en ANVR de SDR (Stichting Derdengelden Reizen) opgericht. Dus er is wel activiteit geweest in die richting. Ik weet alleen niet meer precies waarom dit geen succes is geworden. Dit betrof trouwens alleen de betalingen B2B.

      • Jan Lokhoff Antwoorden

        Rene, ik meen dat er gekozen was voor een partner, die later niet geheel betrouwbaar bleek te zijn.

Write A Comment