Nu we langzaam terugkeren naar ‘normaal’, is het de vraag wat de klant gaat doen. Kiest hij er uit gewenning voor om online zijn vakantie te regelen, of zoekt hij het advies van een reisadviseur. In coronatijd is er enorm veel online gekocht, de omzetten van de Bol.coms en Cool Blues reikten naar recordhoogtes. E-commerce is een gewoonte geworden. Die lijn kan worden doorgetrokken, maar de ‘gele vakantiepuzzel’ door wisselende en onduidelijke regels per bestemming duwen de klant de fysieke reiswinkel in of hij grijpt naar de telefoon voor de hulp van een ZRA.

Steekproeven wezen uit dat touroperators, hun affiliate partners en OTA’s het op hun site niet goed voor elkaar hebben en alleen in algemene bewoordingen uitleg geven per land. Ook hun chatfuncties munten niet uit. Klanten willen uiteraard specifiek in relatie tot hun vakantie weten hoe de coronavlag precies waait. Daar heb je toch echt face to face een reisadviseur voor nodig. Misschien wil Prijsvrij daarom wel zo graag D-reizen kopen. Of dat lukt horen we komende vrijdag als de rechtbank in Haarlem uitspraak doet in het kort geding van de curatoren tegen de voormalige eigenaren om voor vijf ton de naam te bemachtigen en door te leveren aan Prijsvrij.

De rechtszaak leverde dinsdag een merkwaardig inkijkje in het doen en laten van de curatoren. Het leek wel een partij moddergooien van hun kant. Onomwonden wekten zij de indruk dat het de Dutch Travel Alliance (DTA) er alleen maar om te doen was D-reizen te kopen om de winkels uiteindelijk te sluiten of om te dopen om strategische redenen (geen Prijsvrij concurrentie in de buurt). Het bod van DTA impliceerde trouwens een waarde van 2 miljoen van het merk D-reizen, anderhalf miljoen meer dan de curatoren ervoor willen betalen. Die curatoren tijdens het geding: ‘Ondernemingsraad en crediteurencommissie (vanuit ANVR) zeiden over interesse DTA: ‘We zijn bang dat zij winkels willen overnemen om te voorkomen dat concurrent Prijsvrij in de regio komt. Het is geen enkele garantie dat winkels er over een half jaar nog zijn’.

Die 2 miljoen zou als koopsom voor het merk ten goede komen aan de oud-eigenaren, wat zou betekenen dat de curatoren aan de verkoop van de boedel uiteindelijk niet al te veel zouden overhouden. En dat is niet in hun belang. Ze maken nogal wat dure uren, zo is al gebleken…

Nu zijn curatoren nogal onaantastbaar. Ik vraag me toch af of de DTA zich zo’n beschuldiging moet laten welgevallen? Ik lees in TravelPro dat DTA een klacht heeft ingediend bij de rechter-commissaris, die leiding geeft aan de bewindvoerders. Benieuwd of dat wat oplevert.

Huurauto’s duurder

Er zit weer beweging in de markt. Niet alleen in Nederland, ook de Britten hopen weer Europa in te kunnen vliegen. Dat heeft als nadeel dat er een schaarste aan kamers kan ontstaan, maar daar tegenover staat ook een voordeel, Cruyff proclameerde het al. Door de drukte gaan behalve alle hotels, ook de restaurants en bars weer massaal open en wordt het weer gezellig.

Dat Portugal de quarantaine afschafte voor Nederlanders is natuurlijk fantastisch. Algarve is populair onder zonaanbidders en golfers, terwijl Lissabon en Porto ideaal zijn voor citybreaks.

Een auto huren wordt duurder. De prijzen zijn gestegen wordt gerapporteerd uit Spanje en Portugal. Er is ook krapte. Er zijn in het afgelopen coronajaar begrijpelijkerwijs minder nieuwe auto’s gekocht en een deel van de oude vloot is verkocht om gaten in de kassa te vullen. Er ligt een grote uitdaging voor Sunny Cars als de zomerboekingen goed op gang komen. Advies is om de klant te overtuigen direct bij de boeking een huurauto te verkopen

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Maar wel onder vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

3 Comments

  1. F van Amersfoort Antwoorden

    Dit is wel een zeer eenzijdig artikel. Heeft meneer Lokhoff het al eens gehad over de gedupeerde reizigers? Bijvoorbeeld de situaties waarin de vliegtuigmaatschappijen geld terugboekten dat de reisbemiddelaar en hoe die bedragen vervolgens niet naar de klant gingen en zo het faillissement werden ingetrokken? Ik krijg sterk de indruk dat u andere belangen dient dan het herwinnen van vertrouwen van de consument.

    • Jan Lokhoff Antwoorden

      Dank voor uw reactie. Ik kan u melden dat D-reizen voor de geannuleerde vakanties en vluchten vouchers heeft verstrekt aan haar klanten. De directie was van mening dat zulks veroorloofd was en probeerde nog via de rechter leningen voor uiteindelijke verzilvering van de vouchers te verkrijgen bij het door de overheid opgerichte Voucherfonds. Die eis is afgewezen omdat de vouchers oneigenlijk waren verstrekt. Klanten lijden daardoor echter geen schade, want de vouchers zijn gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden. U heeft gelijk, die actie verstevigt zeker niet het vertrouwen van de consument.

  2. Hoe zit het eigenlijk met VakantieXperts?Dat is toch ook een onderdeel van de D-Groep?Zit dat nu in het sterfhuis?
    Kantoor Uithoorn heeft via Airtrade een refundaanvraag ingediend bij Alitalia in september 2020.Teruggave kan wel 18 maanden duren.Bestaat de kans dat het bedrag in de boedel terecht komt en ik dan concurrent crediteur word,dus naar
    het geld kan fluiten?Of vallen de franchisenamers van VakantieXperts buiten het faillissement van D-groep?

    Dank voor uw reactie.m.vr.gr.L.S.M.Gribling

Write A Comment