‘Als een speer’. Deze drie woorden zeggen kort en bondig hoe het momenteel met de boekingen gaat. Louter tevreden gezichten op de Vakdag, ook bij nationale graadmeter Airtrade. De ticketleverancier voor zowat de hele branche gooit constant kolen op het vuur om aan de vraag te kunnen voldoen. Als je nu niet meer ‘speert’ doe je iets niet goed.

Het waren wel minder gezichten van reisprofessionals op de Vakdag: slechts 8.000. ‘Slechts’, want los van het feit dat die dag ook al (te) veel gewone bezoekers trekt, zijn dat er maar liefst 4.200 minder dan in 2020, toen corona nog geen spelbreker was. Ook het Travel Congress daags voor de Vakdag mislukte qua aantal bezoekers. Het beursmanagement zal van beide tegenvallers danig geschrokken zijn.

Of de Vakantiebeurs de aanjager is geweest waarop ik eerder hoopte, is te betwijfelen. Het event ontketende niet de gebruikelijk storm aan publiciteit – de reisbijlage van de Telegraaf telde maar 16 pagina’s – en dat was vroeger wel anders. Is dat ongeloof in eigen kunnen bij het steeds maar wisselende management, of onervarenheid bij de PR-afdeling van de Jaarbeurs? Ik weet het niet, maar dat er veel meer uit is te halen is zeker. Nog iets van die belachelijke Travel Week-routes na het beursbezoek gehoord? Nee, ik ook niet.

Wel is het duidelijk dat januari in de hoofden van de consument nog steeds een, of misschien wel dé boekingsmaand is. Dit jaar geholpen door het rotweer en de weggebleven sneeuw in de Alpenlanden, waardoor het post-corona vakantiebudget nog groter werd. Dat januari geen ‘hulp’ van een beurs nodig heeft, pleit voor een later tijdstip voor het houden van de Vakantiebeurs, ergens tweede helft mei bijvoorbeeld om de zomerboekingen aan te jagen.

Of Jaarbeurs, organiseer er twee. Een in januari en een in mei. Maak er een A/B test van en uiteindelijk word je er misschien wel een stuk beter van. Met een steeds maar krimpende beurs met minder hallen in januari en de concurrentie om je heen van een groeiend aantal succesvolle reisexpo’s overal in het land, ga je de wedstrijd niet winnen.

Hoeveel bezoekers de jongste editie telde, was maandag om 13.30 uur nog niet bekend. Ik hoop voor de Jaarbeurs dat het er meer dan 100.000 waren. In de vorige editie (2020) kochten er welgeteld 100.797 een kaartje.

jan@lokhoff.nl

Inmiddels is het 18.00 uur (black) monday en nog steeds geen bericht van de Vakantiebeurs over het bezoekersaantal. Belachelijk. 

Om 18.30 uur ontving ik maandag dit persbericht van de Vakantiebeurs. Opvallendste zin daarin: ‘We zijn zeer tevreden met 65.000 bezoekers’. Tja, dat spreekt boekdelen, terwijl je een baggerresultaat scoort.

PERSBERICHT:

Vakantiebeurs kijkt tevreden terug op succesvolle editie na twee jaar afwezigheid 

 De organisatie van de 52ste editie van de Vakantiebeurs in Koninklijke Jaarbeurs kijkt terug op een succesvol evenement. De reacties van zowel bezoekers als exposanten waren lovend. “We stonden deze editie met de grootste stand ooit op de Vakantiebeurs. De Corendon Club House is alle dagen drukbezocht door enthousiaste potentiële klanten en veel van onze partners en relaties. We kijken dan ook terug op een succesvolle beurs.” Aldus Tessa Hoogduin– Meerman van Corendon. Een ander positief geluid komt van Amanda Krans-Schouten, Marketing Manager bij Holland America Line: “Veel kwalitatieve bezoekers, ze weten veel gerichter wat ze willen en zoeken in een vakantie, verassend is de wens naar verre bestemmingen zoals Azië en het Caribisch gebied in tegenstelling tot voorgaande jaren.” 

 Marleen Rompen: “De Vakantiebeurs vond dit jaar plaats in vijf beurshallen. Een mooi resultaat na veel onzekere tijden in de reisbranche en daarmee zijn we zeer tevreden met een bezoekersaantal van ruim 65.000 bezoekers. Ondanks dat we een beurshal minder hadden dan de vorige editie, is het aantal bezoekers per vierkante meter hetzelfde gebleven. We hebben van veel exposanten vernomen dat hun stands goed werden bezocht en er veel reizen zijn geboekt. Bezoekers waren geïnteresseerd en doelgericht op zoek naar reisinspiratie. Van bezoekers hebben we veel positieve reacties ontvangen over de diverse activiteiten zoals het indoor surfen, de duiktank en de wereldgerechten die men kon proeven. Ik sluit me aan bij de woorden van Joeri Baczkowski, event manager bij TUI: “Wat was het fijn om opnieuw bezoekers te laten wegdromen over hun volgende vakantie.””    

 Op 11 januari ontving Koninklijke Jaarbeurs bijna 8.000 reisprofessionals tijdens de Vakantiebeurs Vakdag! Als vanouds vond de Vakdag voor de consumentendagen van de Vakantiebeurs plaats. Hét netwerkevent in de reisbranche waar kennisdeling, inspiratie en elkaar weer live ontmoeten centraal stond. In de verschillende theaters op de beursvloer werden interessante en kwalitatieve sessies gegeven over onder andere de laatste reistrends. 

 

Vakantiebeurs 2024 vindt plaats van woensdag 10 tot en met zondag 14 januari 2024 in Koninklijke Jaarbeurs. 

 

Author

6 Comments

  1. Ik denk al heel lang over een enorm heerlijk, knalfeest 1 per jaar voor alle oud en recente mensen die in de reisbranche werken of gewerkt hebben. Goede catering, top DJ, opzwepende bands en vooral veel contact met elkaar….misschien in de Westergad fabriek

    Jan, wat vind jij ervan??

    • Willem Holle Antwoorden

      Ik zal er zijn. Een jaar of twintig geleden was er de “get together party” georganiseerd door een aantal touroperators en de Europeesche. Was echt top! Een reünie zou leuk zijn! Contact me gerust om iets van de grond te krijgen!

  2. ruud de vroom Antwoorden

    “het aantal bezoekers is gelijk gebleven per vierkante meter”. ik zou een beurs maken met 100 vierkante meters, dan kun je een record per vierkante meter halen. stop met dit geneuzel en zorg er voor dat er gewoon 125.000 betaalde bezoekers komen. Dus aan het werk Jaarbeurs en evalueer de mislukking van dit jaar.

  3. Rene Nieuwmans Antwoorden

    Het was toch voor corona ook al bekend dat de bezoekersaantallen jaar na jaar terugliepen voor de Vakantiebeurs? Er is een vaste groep bezoekers die verouderd en er is weinig nieuwe aanwas. Jong maar ook oud oriënteert zich veelal online en vaak ook op diverse tijdstippen in het jaar. Daar spelen de diverse verkeersbureaus ook op in dus de budgetten voor beurzen zijn gekort en er gaat een groter deel naar online.Je zit dan in een spiraal naar beneden en dan komt de vraag naar boven: heeft deze publieksbeurs nog bestaansrecht? Ik heb mijn twijfels.

    Het juichende persbericht is beschamend en hoort thuis in De Speld. Op een kleinere beurs hetzelfde aantal bezoekers claimen per vierkante meter…

  4. ruud de vroom Antwoorden

    Als de vakantiebeurs het allemaal zo geweldig vindt, waarom dan geen x garantie aan BETALENDE bezoekers tegen een x vierkante meter prijs. 25% lager aan BETALENDE bezoekers, 25% restitutie op de vierkante meter prijs en 25% restitutie op de standbouw. De standhouders zouden is terug moeten rekenen wat ieder contact in hun doelgroep heeft gekost. En de ervaren gezelligheid maar even parkeren.

Write A Comment