Loop je een kroeg binnen, bestelt een biertje, pingelt even later je smartphone want Heineken stuurt je een Tikkie met het verzoek om dat pilsje te betalen. Voor de cola van mijn vriendin stuurt de Coca-Cola Corporation even later een betaalverzoekje. Belachelijk situatie natuurlijk, maar er is wel een voordeel aan verbonden: beide fabrikanten rekenen een lagere prijs dan de kroegbaas vroeger deed…

Op mijn vorige blog over direct billing ontving ik een interessante reactie van Mariëlle Henzen van TravelTeam uit Oss. Zij werkt al zeven jaar op directe incasso met TUI. Dat is voor haar geen probleem en voor haar klanten evenmin. Wel houdt zij een pleidooi voor een optie in het systeem van de touroperator(s) om extra marge in te bouwen. ‘Deze kunnen ze met de provisie doorstorten naar de reisagent’, schrijft Mariëlle.

Haar klanten hebben geen probleem met meerdere betaalroutes. Mariëlle heeft er wel een: ‘Het feit dat we de bruto reissom niet aan kunnen passen en dus marges mislopen! De Duitse touroperators haken hier steeds meer op in. Daar zou ik als direct incasso-touroperator wel op voorbereid willen zijn als ik het zou implanteren.’

Graag ondersteun ik haar oproep. Ik herinner me dat Euram een van de eerste leveranciers was met een ‘margeknop’ voor de reisretail, die deze kan gebruiken als er samen met de klant op de Euram-site een rondreis wordt samengesteld en de prijzen van segmenten zichtbaar zijn. Ongetwijfeld heeft dit bijgedragen aan de populariteit van deze leverancier.

Nou heb je bij uitsluitend B2B-leveranciers geen problemen met prijsverschillen tussen die van de retail en op de eigen consumentensite, zoals het geval zal zijn als TUI zo’n ‘knop’ introduceert. Ik kan me niet voorstellen dat TUI en collega’s bereid zijn een hogere prijs aan de klant te factureren dan voor het betreffende arrangement op hun sites gevraagd wordt. Hoe leg je dat trouwens uit bij Max Ombudsman of Radar zonder als reisretail inhalig over te komen? Niettemin is daar vast wel een werkbare oplossing voor te vinden, lijkt mij.

Overigens moeten touroperators er wel rekening mee houden dat hun agenten na invoering van directe incasso minder zullen boeken. Wat zou er trouwens gebeuren als een alliantie als de DTA haar poot stijf zou houden en incasso-touroperators, TUI voorop, boycotten? Misschien moet de Dutch Travel Retail United (met het nieuwe D-reizen erbij?) weer van zich laten horen en ten strijde gaan.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.





Author

3 Comments

  1. Sunair heeft ook al jaren een margeknop. Dat is de enige reden dat ik -naast zelf samenstellen- nooit een stedentrip bij TUI boek maar wel bij Sunair. Die weten -net als EurAm- hoe je goed moet samenwerken met de retail.

    TUI laat zich leiden door wantrouwen. Dat is nooit een goede raadgever. Overigens zal een boycot vanuit het nieuwe D-reizen weinig zoden aan de dijk leggen. Die worden andersom al door TUI geboycot.

    Los van deze discussie moet je je gewoon afvragen of het niet veel slimmer is dat de retail zo langzamerhand eens gaat voorsorteren op netto-pricing. Gewoon alles netto inkopen en je eigen -gezonde- marge toevoegen. Welk reisbureau kan nu nog volhouden dat ze kunnen rondkomen van 11% commissie? Ja misschien als je je personeel op CAO niveau betaalt, dan nog net. Die margeknop van Mariëlle is zo gek nog niet. Wel hopen dat TUI keurig netjes op tijd de extra marge terugstort.

  2. Erik van der Waard Antwoorden

    Nuance, het was Dutch Travel Retail UNITED en deze ligt reeds enige tijd ontbonden en slapend op “de plank”. Is overigens ook nooit een initiatief geweest tegen leveranciers met als doel collectief in te kopen, doch slechts opgericht ten einde gehoord te worden als retail binnen ANVR. Hetgeen goed gelukt is. Waarvan akte!

    Verder denk ik dat geen enkele café houder akkoord gaat met het los factureren van het schoteltje, het kopje, het lepeltje, de suiker klontjes, de koffie melk, de koffie en het viltje. Want daar hebben we het al snel over als je een beetje retailer anno 2021 bent.. Met alle respect voor iedereen. Daarnaast is onlangs een DI agent omgegaan waarbij alsnog gelden lijken te zijn verdwenen dus ook dat lost frauduleuze handelingen niet op.. Daarbij merk ik graag op dat die informatie van een koffie tafel komt en ik niet weet of die feitelijk correct is.

    Los daarvan zijn we als DTA in prima overleg met partijen dus vooralsnog geen enkele aanleiding om de messen te slijpen.

    Alleen kalmte kan u redden sprak mijn wijze vader altijd al. 😊

Write A Comment