De D-rt Groep is druk bezig met een grote reorganisatie. De ingrijpende plannen sijpelen nu langzaam naar buiten. De merknaam VakantieXperts verdwijnt. Alle reisbureaus van de groep krijgen de naam D-reizen op de gevel.

Deze naamsanering valt echter niet goed bij de VX-franchisenemers. Zij tekenen protest aan. Onlangs kwamen zij bijeen op het VX-reisbureau van franchisenemer Mejassa Cerimovic in Bilthoven. De nieuwe D-rt CEO Jan Henne De Dijn nam daar deels virtueel aan deel.

Deze opvolger van Don Kaspers wil 60 reiswinkels van D-reizen sluiten; sommige geruchten spreken zelfs van een honderdtal. Niet blij werd De Dijn toen franchisenemers tijdens hun recente meeting de term ‘goedkoop’ gebruikten als over het merk D-reizen wordt gesproken. Ze zien vanwege dat imago de naam D-reizen volstrekt niet passen bij het bestedingsniveau van het merendeel van hun clientèle.

De afgelopen decennia heeft D-reizen willens en wetens ingezet op een goedkoop imago, helemaal passend bij dat van het toenmalige moederconcern, grootgrutter Dirk van den Broek. Pogingen in het verleden om ook het luxe vakantiesegment vanwege hogere marges te bedienen, mislukten steevast.

Gezien deze ontwikkelingen lijkt tevens een einde te komen aan de overnames van de grootste reisbureaugroep van Nederland met een Duitse eigenaar. De laatste acquisitie was die van de 12 Zonvaart-kantoren in Noord-Holland in augustus 2019. Eerder kocht Don Kaspers de Van Gerwen Groep met 16 kantoren. Daarvoor was de overname in 2013 van meer dan 80 Globe kantoren van het failliete Oad de grootste uit de geschiedenis van de pure retailer.

jan@lokhoff.nl

Author

4 Comments

  1. Beste Jan,
    Ik heb je artikel gelezen. Beetje jammer dat je het zo beschrijft omdat de waarheid anders ligt. Wij zijn in goed overleg met D-rt over de plannen naar One Brand. Uiteraard wordt Franchise daar bij betrokken, om samen te kijken wat de beste opties zijn voor zowel D-rt als Franchise. Franchise is een belangrijk onderdeel binnen D-rt, waarbij er constructief overleg plaatsvindt voor grote plannen voor de toekomst. Wij zijn inderdaad bij elkaar geweest met alle Franchisers, ook om elkaar na een lange periode van Google Meet, Zoom etc elkaar weer Live te zien. Er gebeurt een hoop in onze branche op dit moment, we hadden aardig wat te bespreken. Een van de punten was One Brand. De Franchisers waren juist positief over de plannen en ontwikkelingen omdat dit ook grote kansen biedt met een ijzersterk merk wat in een transitie zit. De gesprekken gaan op korte termijn door.
    Het zou fijn zijn als je hoor en wederhoor toegepast zou hebben.

    Met vriendelijke groet,
    VakantieXperts de Planeet

    Rob Schilten
    Voorzitter Franchise Vereniging VakantieXperts

  2. Beste Rob, sommig nieuws leent zich niet voor hoor en wederhoor. Zeker niet in een blog, waarin ik mijn eigen mening duidelijk profileer. Lokhoff.nl is geen nieuwssite. Ik vrees dat je niet alle collega-franchisenemers helemaal goed inschat. Als voorzitter bedien je je met alle respect uitstekend van diplomatieke taal; je zou zo de politiek in kunnen. Het decennia lang als goedkoop merk geprofileerde D-reizen riep veel controverses op met collega-reisbureaus, waarnaast Dirk van den Broek bij voorkeur zijn reiswinkels opende. Dat zijn al twee redenen die het begrijpelijk maken dat niet elke VX-franchisenemer staat te springen om die naam op zijn gevel te zetten. Hartelijke groet, Jan

    • Helemaal met je eens Jan, het is alsof de Bijenkorf blij zou zijn om ineens action te heten!

  3. Rob (Land), Jan, jullie spreken vanuit emotie en beeldvorming; niet vanuit persoonlijke ervaring. Mijn team werkt meer dan 10 jaar met het merk D-reizen komende vanuit een formule met hoge reissommen en luxe reizen. Al die tijd draaien we veel maatwerk en een behoorlijke gemiddelde reissom. En ook nog eens een netto marge die de hoogste is van de keten. Daarbij profiteren wij van een sterke merknaam die zeer veel vertrouwen heeft bij de consument. De kwaliteit komt voorts niet vanuit wat je op je gevel schildert, maar vanuit de mensen in je team. Rob, als jij zorgt dat je team op Bijenkorf niveau blijft presteren dan hoef je niet bang te zijn om afschilderd te worden als een Action.
    Bel me even als je wilt weten hoe het werkt, maar zet niet je collega’s van D-reizen op deze manier weg. Da’s niet sjiek.

Write A Comment