Druk, druk, druk… In elke sector schreeuwt het bedrijfsleven om personeel om die drukte op te kunnen vangen. Er voltrekt zich een economische ramp in ons land, die zijn weerga niet kent. En het wordt met de dag erger.

Je kent de voorbeelden. De Ketheltunnel bij Schiedam sluit voor verkeer omdat er twee opzichters ziek zijn. Krantenbezorgers krijgen een startbonus van 1.000 euro aangeboden. Cafés en restaurants beperken openingstijden vanwege personeelstekort, voor je een loketafspraak hebt bij de gemeente ben je weken verder, er rijden minder treinen en het grootste drama voor ons speelt zich af op Schiphol, waar gebrek aan medewerkers ook de komende zomermaanden afgrijselijke drukte met rijen tot ver buiten de terminals veroorzaakt.

Ook reisondernemingen kampen met een tekort aan (ervaren) personeel. Reiswerk heeft eindelijk aangekondigd een online arbeidsmarktcampagne te gaan maken om de aantrekkelijkheid van werken in de reisbranche te propageren. Er wordt gezocht naar een reismedewerker die daarvan het gezicht wil zijn.

Op haar site schrijft Reiswerk: ‘Heb je interesse om mee te doen en wil je het gezicht zijn van onze landelijke campagne? Stuur een mailtje met een korte motivatie, uitleg over je functie, de reisorganisatie waar je voor werkt en een foto van jezelf naar  lindsey@reiswerk.nl.’

Ik weet niet hoe zwaar de reisbureaus worden getroffen door de schaarste aan gekwalificeerde medewerkers. In coronatijd kozen die gedwongen voor banen buiten de sector, die vaak beter werden betaald. Ook veel ZRA’s legden toen het bijltje erbij neer. Maar inmiddels zijn die back in business. De toekomst ziet er goed uit voor deze reis-zzp’ers, hun koepels gaan het druk krijgen met nieuwe aanmeldingen.

Voor een groot deel zal dat volgens mij ten koste gaan van de bezettingen in reiswinkels. Dat wordt een hele uitdaging!

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met de vermelding van de volledige naam.

Author

1 Comment

Write A Comment