Als je met veel passie en ervaring het mooie vak van reisadviseur verstaat, wil je dat blijven doen, ook nadat je werkgever gedwongen was je te ontslaan. De kans bestaat helaas dat gedurende de komende maanden honderden reisverkopers de dupe zullen zijn van de corona pandemie. Het gedwongen afscheid van personeel zal de reisondernemers veel pijn doen, ook voor de branche is het een klap, zeker als de situatie redelijk snel weer normaal wordt – voorjaar 2021?

Mijn inschatting is dat veel van de werkloze reisadviseurs de kans zullen aangrijpen om zelfstandig ondernemer vanuit huis te worden en aansluiting zoeken bij een van de serviceorganisaties voor ZRA’s. Zeker als je kan terugvallen op de steun van een partner is dat niet zo’n grote of risicovolle stap.

De lastigste drempel is misschien wel hoe om te gaan met ‘jouw’ trouwe klanten van je voormalige werkgever, die mee willen verhuizen. De in de branche vaak gestelde vraag ‘Van wie is de klant?’ – van de touroperator of het reisbureau – krijgt dan een bijzondere dimensie. Van belang is wat er in de arbeidsovereenkomst is geregeld op het gebied van concurrentiebeding. Actieve benadering van de clientèle van je voormalige werkgever lijkt in alle gevallen uit den boze, hoe goed de relatie ook was. Er zijn voorbeelden dat werkgevers met succes forse schadevergoedingen bij de rechter afdwongen.

Op mijn vorige blog waarin ik de switch van ontslagen reisverkopers naar het zelfstandige ZRA-bestaan aankondigde, werd gereageerd dat daarvan nauwelijks sprake zal zijn met als argument het maandenlange onbetaalde werk om alle coronagedupeerden te repatriëren, om te boeken en te annuleren met daarbovenop veel tijd vretende voucherafwikkeling. Maar dan kom ik terug op mijn openingszinnen. Wie met veel passie reizen verkoopt, jarenlange ervaring in de rugzak draagt, die gaat geen vakken vullen bij Albert Heijn, die wil hoe dan ook in het reisvak actief blijven.

En daar kan ik mij alles bij voorstellen.

jan@lokhoff.nl

Author

2 Comments

  1. Aansluitend op dit artikel:
    Is het niet zo, dat de geschiedenis zich gaat herhalen? Ik denk aan de periode dat vele reisbureaus sloten en er daarvoor in de plaats nu vele honderden ZRA’s zijn. En vergeet niet, dat er vanuit het UWV goede ondersteuning is aan de uitkeringsgerechtigden die als zelfstandige verder willen.

  2. Jacqueline Gruters Antwoorden

    Een passie opgeven doe je niet zomaar maar als je ervan afhankelijk wordt en bent wordt het lastig.
    Al vanaf het begin heb ik erbij gewerkt sterker nog zelfs 32 uur en draaide als ZRA zeer goed mee daar waar een ander het zelfs fulltime deed. Ik draaide uren per week van 40 uur en meer… dat kan gewoon als je het maar goed kan combineren. Helaas als accountmanager ben ik tijdens de corona na jaren ontslagen maar een geluk had ik wel, ik had inkomen…..Wat ons leert hierin dat misschien het aantal ZRA’ s stijgen met een baan ernaast wat een beetje voor vast inkomen zorgt. Nu heb ik even de tijd om te gaan denken hoe en wat maar mijn passie op te geven NOOIT maar wellicht in een ander jasje. “Vakkenvuller” is wat ongelukkig gekozen denk ik en zal niet de bedoeling zijn maar geeft meer aan dat je hier een inkomen hebt en weinig stress.
    Iedereen moet doen waar hij of zij goed in is, daar wordt je gelukkig van en dat is het voornaamste.
    Good Luck

Write A Comment