Zullen we even vooruit kijken naar het zomerseizoen 2021? Hopelijk is het ‘coronaklimaat’ vanaf december zodanig dat daarvoor flink geboekt gaat worden. De grote vraag is of de reisretail voornamelijk pakketten gaat verkopen, of toch ook – net als in de pre-coronatijd – weer (heel) veel samengestelde vakanties?

De wettelijke bepaling dat de retailer dan transformeert naar reisorganisator is door de pandemie in een naar daglicht komen te staan. De daaraan verbonden verantwoordelijkheden (repatriëring en annuleringen) zijn ingewikkeld, tijdrovend en bovendien kostbaar. De populariteit zal daarom ongetwijfeld sterk afnemen, ondanks de hogere marges. Reisagenten en zelfstandige reisadviseurs zullen wel graag pakketten verkopen of samenstellingen in een constructie waarbij een leverancier de reisorganisator-risico’s overneemt.

Geavanceerde OTA’s met virtuele dynamic packaging zullen zich vanwege die risico’s ook wel even achter de oren krabben en proberen technisch onder de status van virtuele touroperator (VTO) uit te komen, zoals dat Booking.com lukt.

De samenwerking met buitenlandse agenten (DMC’s) zal ongetwijfeld onder hevige druk komen te staan, wat voor hen een enorme ramp zou betekenen. Zolang de wet- en regelgeving op dit vlak niet is veranderd, zullen zij geslachtofferd worden.

De reisretail zal op zoek gaan naar een zakelijk uitgebalanceerde keuze voor aanbieders van pakketreizen. Je wilt niet afhankelijk zijn van één aanbieder. Voor verre reizen, cruises, luxe reizen en citytrips is dat geen probleem. Voor zonvakanties naar landen rond de Middellandse Zee en de Canarische Eilanden is de keuze minder groot na het verdwijnen van Thomas Cook met daardoor TUI als de dominantste speler voor de reisretail. Haar prachtige aanbod van (eigen) hotels is een grote troef in het keuzespel.

Retailketens willen zich echter niet (te) kwetsbaar maken (commissiehoogte en targets) door zich uit te leveren aan TUI. Kleine spelers als bijvoorbeeld SolFly en de merken van Sambasso kunnen daarvan profiteren. Het zal me niet verbazen als op dat niveau krachtenbundelingen ontstaan door samenwerkingen en overnames.

Er ligt ook wel een taak op dit vlak bij de zelfstandige service organisaties (ZSO) om corona gerelateerde risico’s te omzeilen met eigen systemen of speciale afspraken met leveranciers. Ik ben benieuwd of de nieuwe DTRU op dit vlak een rol gaat spelen.

Wat de toekomst in 2021 ook brengen mag, het is nu wel de hoogste tijd om de strategie te bepalen en partners te kiezen. Vergeet daarbij niet rekening te houden met de posities van KLM en dochter Transavia als grote concurrenten voor pakketreizen. Partner Airtrade regelt dat allemaal voor ze. Retailketens en ZSO’s kunnen van die constructie ook profiteren.

jan@lokhoff.nl

Author

Write A Comment