Maak van een internationale treinreis naar Schiphol een spoorvlucht. Biedt een flight experience. Omgeef sowieso het hele gebeuren van ticket kopen, instappen tot aankomen precies zoals bij een vliegreis. Hoewel de luchtvaart in feite ook alleen maar busritje van A naar B door de lucht, is dat nog steeds omgeven door glamour, reisavontuur en handige service.

Ook iconen op het spoor als Thalys, Eurostar en ICE’s halen nog steeds niet het reisgemak van vliegroutes. Heel even tipte NS Internationaal dat aan ten tijde van de introductie van de Fyra. Er werden zelfs business lounges op vertrekperrons geopend. De reiziger waande zich in de glamourwereld van het vliegen. Er klopte veel bij de start, helaas liet de techniek het al snel afweten. We weten allemaal hoe desastreus het prestigieuze Fyra-project te onder ging. Sindsdien schoof het spoor als alternatief weer van de rails. Behalve dan dat de politiek luidkeels vindt dat op afstanden tot 500-600 kilometer vluchten eigenlijk zoveel mogelijk verboden zouden moeten worden. Niet alleen in Den Haag, ook ‘groen’ Brussel wil dat wel. Dat geroep blijft alleen bij woorden, of een vliegtaksje, terwijl overheden veel kunnen bijdagen aan concurrerend spoorvervoer.

De trein kan best concurreren met het vliegtuig, zeker op kort feeder-vervoer naar overstapvlieghaven Schiphol, blijkt uit een studie van de TU Delft. Die onderzocht hoe een gecombineerde trein- en vliegreis naar Schiphol vanuit steden als Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf en Berlijn verbeterd kan worden. Vanuit deze steden vliegen passagiers vaak met KLM naar Schiphol, om vervolgens over te stappen op intercontinentale vluchten van de luchtvaartmaatschappij.

Om die passagiers te lokken hoeven niet per se nieuwe (snelle) lijnen te worden aangelegd. Met een betere afstemming, communicatie, samenwerking en service kan al veel bereikt worden. TU Delft pleit voor een ’deur-tot-deur boekingssysteem dat niet alleen kijkt naar kosten en tijd, maar ook uitstoot, bagage en service bij verstoringen. Bij verstoringen moet de reiziger meteen worden omgeboekt. Zo’n gestroomlijnder reis kan leiden tot de aanvoer van vier miljoen reizigers per trein naar Schiphol, waar dat er pre-corona slechts 380.000 waren.

KLM en de Thalys naar Brussel en Parijs werken al samen, maar er is nog geen sluitende oplossing voor bijvoorbeeld de bagage. Die moet de klant zelf van het vliegtuig naar de trein sjouwen, of vice versa. Ideaal zou zijn als de reiziger de bagage net als bij een vlucht bij aanvang van de reis op het treinstation kan inchecken en laten doorlabelen naar de eindbestemming. Dit is nu nog niet het geval, op Schiphol moet de overstappende treinreiziger de normale incheckprocedure doorlopen.

De aantrekkelijkheid van treinreizen naar luchthavens kan verder vergroot worden door lucht-trein-reizigers voorrang te geven bij inchecken en bagagecontrole. De bagage is nu een moeilijk punt. De spoorbedrijven moeten ruimte maken voor de koffers in de trein, dat gaat ten koste van betalende passagiers. Volgens TU Delft is voor het ’bagageprobleem’ al wel een alternatief. De koffer zou een dag van tevoren met een koeriersbedrijf bij de reiziger thuis kunnen worden opgehaald, en staat klaar in het hotel als de reiziger aankomt. Dat neemt in de trein geen extra plaats in.


Vanuit de linkse politieke partijen en de Europese Commissie wordt voortdurend gehamerd op het vervangen van vluchten op afstanden van minder dan 500 kilometer met een spoorverbinding. KLM is best bereid om een aantal vluchten op te geven, maar de treinverbinding is vooral tussen Düsseldorf en Berlijn momenteel zeker geen alternatief voor de korte vlucht, die onderdeel is van een veel langere reis verder over de wereld. KLM zag de verkoop van de trein-luchttickets in de afgelopen jaren wel met 25% stijgen.

Een voorbeeld van tekortkomingen: NS focust op meer Eurostar ritten naar Londen, maar laat die trein nou niet op Schiphol stoppen… Overstappen op Amsterdam Centraal dus, dat natuurlijk niet echt op. Zolang overstappen trein-vliegtuig niet net zo makkelijk wordt als vliegtuig-vliegtuig, gaat het niet lukken reizigers massaal over te halen voor de treinfeeder te kiezen en blijven airlines gewoon kort vliegen…

De Europese Unie zou een groene stap kunnen maken met de oprichting van een supranationale Europese spoorwegmaatschappij, die zich alleen bezighoudt met snelle internationale ritten. Goed voor het klimaat en je bent af van de nationalistische bureaucratie die nog steeds teveel blokkades opwerpt om het railvervoer te moderniseren.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Maar wel met volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

Write A Comment