De reisbranche lijdt net als tal van andere sectoren aan gebrek aan personeel. De bekendste ‘lijder’ is wel Schiphol, maar touroperators wringen zich ook in allerlei bochten om hun personele service op niveau te houden. Daarbij moeten ze met de beschikbare inzet kiezen tussen de directe klant en hun retailpartners. Dat wrikt vaak.

Het is dus van groot belang dat er nieuw personeel gevonden wordt. De focus daarbij zal moeten liggen op de terugkeer van in coronatijd vertrokken of ontslagen medewerkers. Met hun kennis en ervaring zouden die meteen aan de slag kunnen. Dat is geen eenvoudige opgave, want deze reisbranche-verlaters hebben elders emplooi gevonden, hebben het naar hun zin en verdienen in veel gevallen (aanzienlijk) meer.

Dat is een probleem. Nu is Reiswerk al weken, zo niet maanden bezig met het lanceren van wat wordt genoemd een ‘arbeidsmarktcampagne’. Dat lijkt maar niet te lukken. Waarom het zo lang moet duren is mij een raadsel. Als ze nog langer wachten is de hoogseizoen werkpiek in de branche voorbij en hoeft het voor dit jaar niet meer.

De campagne zou zich uitsluitend hoeven te richten op het benaderen en overhalen van herintreders. Daar hebben reisondernemers met krapte direct wat aan. Al geruime tijd verspreidt Reiswerk elke week weer hetzelfde nieuwsbericht dat ‘binnenkort’ gestart wordt met een campagne. Dat ‘binnenkort’ blijkt wel heel rekbaar.

Wat me ook opviel was de TV-reclame van Sunweb voor cruises. De directseller slaagde er de afgelopen maanden steeds in om met opzienbarende ‘groene’ intenties uitgebreid de pers te halen. Met haar vage treinvakanties-plannen oogstte de directseller meer publiciteit dan de concrete grote stappen die TUI richting het spoor heeft gezet. Dat het ‘groene’ Sunweb ervoor kiest de alom als grote ‘vakantievervuilers’ op zee geziene cruises in het assortiment op te nemen, hoor je niemand over.

Lezers tipten mij dat er weliswaar nog geen studenten op Schiphol voor je in de rij gaan staan, maar dat er naast de VIP- en Privium opties om rijen te omzeilen ook een Luxury Airport Services bestaat. Ik heb me meteen aangemeld.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam.

Author

Write A Comment