Jaren niets meer van gehoord en opeens een bericht in mijn mailbox van Eduard Cohen, ooit directeur van Toeristiek en uitgever van Reisrevue na de overname door Elsevier in de Nineties. Hij is nu op zeilvakantie in Griekenland en vloog daarvoor dit weekend met Transavia naar Athene. De tot apotheker opgeleide Eduard verbaasde zich aan boord over hoe de bemanning omgaat met de verplichte mondkapjes.

Ik laat je meelezen. Zijn relaas geldt als een waarschuwing, want leidt laksheid tot naar vluchten gerelateerde corona uitbraken, dan kan dat vervelende maatregelen uitlokken waar de luchtvaart en reisbranche niet op zitten te wachten. Laat Eduards bericht een wake-up call zijn.

‘Met Transavia naar Athene gevlogen. Wilde mijn ervaring delen met Transavia, maar die is niet te bereiken, althans niet voor mij. Wat ik kwijt wil is mijn verbazing over haar corona policy. De vliegmaatschappij belijdt een passie te hebben voor de veiligheid van haar klanten aan boord. Maar als het op mondkapjes aan komt accepteren ze de meest exotische exemplaren die weliswaar bont van kleur zijn maar alles behalve veilig. Ook wordt er niet gehandhaafd. O ja wel of je je gordel vast hebt gemaakt. Maar niet of je je mondkapje over mond en neus hebt geplaatst. Bijzonder dat je je eigen mondkapje überhaupt moet meenemen. Kan me niet herinneren dat je ooit je eigen zwemvest hebt moeten meenemen.’

Woest

In Groot-Brittannië staat de reisbranche op zijn kop. Gisteren is Spanje tot quarantaineland uitgeroepen. Wie daar naartoe op de afgeraden vakantie gaat, moet na terugkomst verplicht 14 dagen in quarantaine. Dat geldt niet alleen voor het vasteland, maar ook voor de Canarische Eilanden en de Balearen. Wie dat niet doet riskeert een boete van duizend pond. De reissector is des duivels.

Turkije

In Duitsland biedt Sun Express nog steeds (grote) studiereizen aan naar Turkije, waar de reisadviseurs gretig gebruik van maken. Ik vroeg mij af hoe Corendon nu in de wedstrijd zit. Het was een tijdje stil na de rebelse plannen toch te gaan vliegen, maar gisteren liet de vliegende touroperator weten tot 12 augustus geen Turkse plannen te hebben.

Ik checkte even een paar ticketsites en zie dat Sun Express nog steeds vluchten en hotels aanbiedt. Volgende week kost een ticket Schiphol-Antalya 325 euro. Vlug naar de site van Corendon. Vind daar een weekje naar een premium hotel in Kemer in augustus met vertrek van Schiphol of Maastricht vanaf 4.520 euro pp. Je leest het goed, wist niet dat zoveel dure luxe ook werd aangeboden. Vind op de site ook volop aanbod naar Antalya die maand vanaf Maastricht of Brussel voor ruim 600 pp. Vertrekdata beginnen op 23 augustus, kennelijk rekenend op een dan geel Turkije.

Wat Sun Express betreft: die treedt feitelijk op als touroperator door vluchten in combinatie met hotels op haar webstite aan te bieden. Daar hoor toch een garantiefonds bij ACM…

jan@lokhoff.nl

Author

2 Comments

  1. Vreemd dat nu alleen Transavia genoemd wordt door een ingezonden stuk, zonder te vergelijken.
    Ik heb gevlogen met Transavia en TuiFly, beide verschillen van policy, maar bovenstaande gaat bij OR niet anders dan bij HV en ‘van horen zeggen’ gaat het ook bij KLM niet anders.
    En zolang er op Schiphol nauwelijks maatregelen worden genomen, zullen reizigers ook laks blijven.

Write A Comment