KPN is lekker bezig. Haar winkel in het centrum van Almere zou een voorbeeld kunnen zijn voor een state of the art reisbureau. Je zou hem bijna 1 op 1 kunnen kopiëren. Het is een mooie, lichte ruimte met een aantal werkstations, sta-desks met verzonken beeldscherm, een paar nissen voor zittende gesprekken en displays met mooie blingbling smartphones. Veel wit, een mix van heldere en gedempte verlichting en subtiele decoraties met de sprekende huiskleur groen van KPN. Je voelt je er comfortabel, de service is vlot en snel. En opeens doen de wanden ook mee…

 

Swipen

De verkoper is toe om mij de kosten van een abonnementsverlenging plus iPhone X uit te leggen en swipet opeens over de muur. Die fungeert plotseling als een immens aanraakscherm. Hij veegt in luttele secondes de tarieven en opties in beeld. Groot en duidelijk. Een beetje te vergelijken met hoe NOS-presentatoren op verkiezingsavonden de uitslagen op een groot touchscreen in beeld brengen. Anders dan op TV bij de NOS ontbreekt in de KPN-winkel de holografische 3D beeltenis, maar die zal er ook nog wel komen. Al in 2015 begon KPN met proeven in Den Haag om haar winkels ‘interactief’ en ‘gericht op de customer journey’ in te richten.

 

Voorbeeld

Terwijl ik naar de displays op de wanden kijk, stel ik me de verkoper voor als een reisadviseur die het verkoopgesprek met een paar vegen op de muur verluchtigt met mooie bestemmingsbeelden of clipjes van hotels en kamers. Waarom ook niet het interieur van een vliegtuig ‘veegbaar’ maken om te laten zien hoe de klant straks komt te zitten. Enfin, met wat creatieve verbeelding is zo’n aanraakscherm voor van alles te gebruiken. Zeker ook om de kosten duidelijk voor te schotelen met per swipe de mogelijke upsell-opties. Toon maar eens een economystoel en zet hem in beeld af tegen een comfort seat en daarna eentje in de businessclass als er een verre vlucht in de reis zit.

 

Ideaal

De werkwijze in de ‘nationale’ telefoonwinkel is toch heel anders dan aan een balie samen met de klant in een gids bladeren en vaak onzichtbaar op de pc bezig zijn. Het kan dus anders. Toegegeven, KPN is kapitaalkrachtig en heeft dus de fondsen om deze ‘Tech’ toe te passen. Als een reisbureau erover kan beschikken, zou dat een enorme toegevoegde waarde zijn ten opzichte van internet thuis. De gang naar een reiswinkel brengt dan nog meer voordelen.

 

Optie voor zra?

Voor zra’s is een ‘veegwand’ geen optie. Die zullen moeten wachten op (betaalbare) holografische toepassingen, waarbij een virtuele ‘wand’ uit een laptop of smartphone wordt getoverd. Toekomstmuziek? Ja, dat realiseer ik me, maar als je ziet hoe snel de ontwikkelingen gaan… Om te beginnen zou ik eens een KPN-winkel (XL type) binnen stappen en voor je het weet ben je verkocht! Ik vond hier beeldende informatie van de ontwerper.

 

 

Author

Write A Comment