Er wordt nogal geheimzinnig gedaan over het commissiepercentage van KLM Holidays, terwijl toch al lang bekend is dat bij de start 10 procent wordt betaald. Later daalt dat percentage naar 7 procent.

In de wekelijkse Clubhouse Room ‘Reisbranche Nieuws’ van afgelopen vrijdag bleek trouwens dat de prijsstelling van deze Airtrade spin-off gunstig is. Netto-netto was uitgerekend dat een KLM Holidays pakket ietsje duurder is dan wanneer je het zelf samenstellend inkoopt, terwijl de GDS-toeslag het nu zelfs nog duurder maakt, maar die verdwijnt op termijn. Niet echt te kapitaliseren is echter het grote voordeel dat Airtrade als touroperator optreedt en alle risico’s en SGR voor haar rekening neemt.

Ook kwam aan bod dat het belangrijk zal zijn of Airtrade straks in de procesgang goed bereikbaar is en desgewenst voor snelle service kan zorgen. Voordeel voor Airtrade/KLM is dat er tegenwoordig maar weinig retailpartners zijn overgebleven om zaken mee te doen en afspraken mee te maken. Het zou helpen als de KLM zich nu weer als een solide partner voor de retail promoot, zoals decennia geleden tijdens tal van agenten events werd verkondigd onder de noemer ‘Samen met U’.

D-reizen soap

De D-reizen soap duurt en duurt maar. Volgens insiders is meer dan de helft van het ‘oude’ D-reizen winkelpersoneel al onderdak bij een andere werkgever of voor zichzelf begonnen. En dat aantal stijgt met de dag. Nog niet één vakantiewinkel weet of hij geselecteerd zal worden voor een doorstart. Er komt nu een retailmanager van Prijsvrij-partner REWE uit Duitsland om de kansen van het voortbestaan van D-winkels te beoordelen.

Je kan je afvragen wat Prijsvrij/REWE dan nog precies koopt. Het personeel is al weken weg, misschien al elders werkzaam en er is al die tijd geen klantencontact geweest anders dan aanhoudende negatieve berichten in de media. Misschien hebben sommige winkelverhuurders al andere kandidaten gevonden.

Als je het klantenbestand koopt, wat doe je daar dan mee vanuit een winkel als het vertrouwde gezicht van je reisadviseur daar dan niet meer werkt? Oneerbiedig gezegd: wat is een reisbureau waard zonder het local hero-kapitaal? Bij de online verkoop van D-reizen werden klanten doorgespeeld naar de dichtstbijzijnde vestiging en van daaruit verder geholpen. Als ik Prijsvrij/REWE was zou ik het cruciaal vinden om met die lokale helden aan de slag te gaan. Enfin, ik moet nog maar zien of het allemaal wel doorgaat, hoe triest dat ook zal zijn voor het overgebleven personeel dat nog steeds hoopt op hun oude baan.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Ja, graag! Maar wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

Write A Comment