KLM Holidays is een aanwinst op de markt omdat de reisretail tegen een commissie vrijelijk pakketten kan boeken. Die worden ondergebracht bij Airtrade als touroperator, waardoor SGR-dekking van toepassing is en de risico’s zijn overgenomen. Op de site van de KLM kan er lustig gecombineerd worden om pakketten samen te stellen, Airtrade draagt de verantwoordelijkheid. De kritiek als dat de KLM oneigenlijk concurreert vind ik niet terecht. De combinatie KLM-Airtrade is te vergelijken met TUI en Corendon die hun eigen toestellen inzetten, maar beide zijn omnichannel en werken ook met de reisretail. Voordeel van KLM is het enorme wereldwijde netwerk en de toegang tot vluchten van haar partners.

Ik begrijp de ambitie van NL-baas Harm Kreulen wel om de positie op de leasuremarkt te vergroten. KLM is door de jaren heen leverancier van touroperators geweest. Gidsen werden gesubsidieerd, vliegtuigen verhuurd (ooit bediende KLM een derde van de chartermarkt) en voor blokcharters gelden nog steeds aantrekkelijke tarieven, zoals op Curaçao en Bali met Corendon. Lang geleden was Zuid-Europa Stichting een grote hit dankzij alleen KLM-vluchten, later opgevolgd door Panta Stedenreizen.

De KLM-site trekt miljoenen bezoekers, een e-commerce kanaal om je vingers bij af te likken. Voorwaarde voor een bestendige samenwerking met de retail is natuurlijk wel dat er geen klanten worden ingepikt.

Veel media optredens

En die klanten beginnen weer te boeken. Terecht hameren alle branchegenoten in hun optredens in de media op het belang van deskundige advisering aan mensen die een vakantie willen boeken. Regionaal en nationaal, in de krant, op de radio en televisie acteren de reisprofessionals nu media de recente geelkleuring van een aantal bestemmingen oppakken als nieuwsfeit.

De ANVR is daarbij goed vertegenwoordigd door bestuursleden Frank Oostdam, Martine de Knoop, Marjon Kaper en Michelle de Wit. De voorzitter betitelde de informatie over wat wel en niet mag of moet zelfs als een ‘communicatieve chaos’ bij Goede Morgen Nederland van WNL. Ook Harco van Uden ziet kans regelmatig media-optredens te realiseren. Helaas wordt de chaos verergerd door alle berichten over de EU-pas die per 1 juli zou moeten gaan functioneren. De reispro’s hebben al moeite dat allemaal te volgen, laat staan de klant.

Het is zaak om te benadrukken dat er sprake is van een chaos van regels in afzonderlijke (Europese) landen die schreeuwt om professionele assistente bij het plannen van een vakantie. Daarnaast is het zeker ook van belang dat de woordvoerders enthousiast praten over de start van vakantiemogelijkheden. Het vinden van een mooie balans is daarbij natuurlijk wel een uitdaging. Weersta in ieder geval de begrijpelijke neiging om te suggereren dat alles weer kan. Je mag best optimistisch zijn, maar niet ‘te’… Het aanbod bestemmingen biedt volop mogelijkheden, groeit mondjesmaat, maar is nog mager en kwetsbaar voor corona problemen.

De golf van publiciteit brengt de reissector weer volop onder de aandacht. Ook in Den Haag, dus is het van belang niet de suggestie te wekken dat alles weer koek en ei is. Verre van dat. Ook wordt er nog steeds gewerkt aan juridische stappen richting de staat om TVL af te dwingen voor kleinschalige reisorganisaties en ZRA’s die geen aparte voordeur hebben, waardoor ze buiten de boot vallen. In de hoek van ZRA’s gebeurt dat in alle stilte, de branchevereniging VvKR zoekt keihard de publiciteit en vergelijkt de kwestie zelfs met de toeslagenaffaire.

Wie er werkt aan veranderingen van de Europese richtlijnen voor pakketvakanties weet ik niet, maar hopelijk is dat ook aan de gang. Ik zie hals reikend uit naar de eerste rapportage eind deze maand van de ANVR-werkgroep. Dit gezelschap brengt de financiële risico’s tegen de achtergrond van de agentuurvoorwaarden in kaart. SGR, touroperators en reisretailers zijn daarin vertegenwoordigd. Hopelijk bedenkt de werkgroep ook een oplossing voor commissiebehoud en kostenvergoeding bij pakketverkopers als er (massaal) omgeboekt en geannuleerd moet worden. Ook de geldstromen (directe incasso) zullen aan bod komen.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag! Maar wel onder vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.



Author

1 Comment

  1. Dank voor je artikel Jan. Reeds eerder las ik een constructief artikel van je aangaande KLM Holidays. Ik deel je mening maar dat zal je niet verbazen. Groet en laten we nu hopen dat de bestemmingen/landen weer open gaan zodat de branche eindelijk weer op gang kan komen!

Write A Comment