Mijn vorige blog over de start van HOTIQ zorgde voor beroering. Kleinschalige touroperators en ZRA’s met (boetiek)hotelletjes als specialiteit raken gefrustreerd als een grote speler met zo’n project als HOTIQ start, terwijl zij al bijna een jaar zonder overheidssteun geen cent omzet draaien en het de maar de vraag is of ze na coronatijd weer kunnen opstarten.

Nu is moeder Pelikaan Travel Group van HOTIC geen TUI, maar met bijna 60 miljoen omzet 60 keer groter dan een kleine specialist of ZRA. Het is misschien vervelend, maar kleinere reisondernemers moeten er rekening mee houden dat de concurrentie uit die hoek alleen maar zal toenemen. Grote spelers mag je het echter niet kwalijk nemen (ook) de niches van de markt op te zoeken.

Ooit verkocht marktleider TUI, destijds onder leiding van Steven van der Heijden, haar divisie specialisten met meer dan 100 miljoen omzet aan René Klawer. Een paar namen ter herinnering: Zeetours, Isropa, De Boer & Wendel en Panta Reizen. De reisreus wilde zich in 2015 voortaan focussen op mainstream vakanties onder de vlag van TUI en Kras.

Inmiddels is de wereld veranderd en zien massa-operators weer brood in het bedienen van niche groepen. Dat is natuurlijk vervelend voor kleinschalige ondernemers, maar die hebben het voordeel aan hun kant dat de consument – en zeker klanten voor speciale, doorgaans duurdere vakanties – na alle corona onzekerheid waarschijnlijk de voorkeur zal geven aan persoonlijke service van specialisten. Grote spelers zullen die trend ook onderkennen en erop inspelen. Daar zullen ‘kleintjes’ zich met een profiel van hoge kwaliteit en service tegen moeten verweren.

Travwizards in slaapstand

Doorgewinterde reisondernemer Ger Swinkels reageerde op mijn oproep initiatieven te melden. Hij bereidt zich samen met partner Peter van Limburg voor om na corona hard aan de slag te gaan met hun consumentenplatform Travwizards.com, waarop de klant reisinformatie vindt over alle landen van de wereld, met films, commentaren, blogs en verwijzingen naar reisexperts op de bestemming. Het platform werd op de Vakantiebeurs van 2019 gelanceerd. Door corona zijn de marketingactiviteiten stopgezet.

Inmiddels doen er 200 specialisten mee. De consument kan zoeken op land, op een kaart, op interesse, of op thema en komt dan uit bij een reisexpert, die makkelijk bereikbaar is voor een adviesgesprek op afstand via media die de expert ter beschikking stelt.

Ger Swinkels voegt vol vertrouwen toe: ‘Travwizards wordt dé marktplaats voor de oriënterende reiziger na deze Covid-tijd. Juist nu en de komende tijd heel actueel. Persoonlijk advies op afstand via Facetime, videobellen, Skype, etc. Desgewenst kan het frame van het platform met minimale aanpassingen volledig in de look & feel van een organisatie gebruikt worden. Op dit moment draait zo’n white label al bij de VvKR en The Travel Club.’

jan@lokhoff.nl

Author

Write A Comment