Afgelopen vrijdag vierde de 419 leden tellende Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR) haar 10-jarig bestaan. Ook voor deze ‘kleine ANVR’ – daar straks meer over – is de pandemie nog niet voorbij na een zware tijd waarbij veel leden niet of beperkt financiële ondersteuning genoten. MKB-Nederland-voorzitter Jacco Vonhof en VVD-kamerlid Judith Tielen kwamen naar het jubileumcongres en staken de reisondernemers een hart onder de riem met de opmerking: ‘De grootste overwinning van vandaag is dat we er allemaal nog zijn. Geef niet op!’.

Voorzitter Ton Brinkman toonde zijn persoonlijke betrokkenheid: ‘De onredelijkheid en onbillijkheid met betrekking tot het gebrek aan financiële steun voor onze leden en het herstel van de weeffout in de wet op de pakketreizen motiveren me tot op het bot. We zijn er nog niet maar ik ben ervan overtuigd dat kleinschalig toerisme altijd toekomst heeft!’

Dat opgeven geen optie is bleek onder meer uit de presentatie van het jaarplan voor 2022. De vereniging wil zich blijven ontwikkelen als kennis- en inspiratieplatform voor haar leden en verder professionaliseren. Concrete plannen daartoe, zoals het oprichten van een VvKR Academy naast de al bestaande kennis- en ontwikkelingsdagen, werden gepresenteerd.

Parallel aan de algemene ledenvergadering liep een speciale masterclass voor startende reisorganisaties met meer dan 50 deelnemers. ‘VvKR is de branchevereniging voor reisondernemers die zich bezighouden met kleinschalig toerisme, maar we merken dat ook startende reisorganisaties ons goed weten te vinden. Een paar maal per week ontvangen we telefoontjes en email van mensen die overwegen een reisorganisatie te starten. Ja, ook het afgelopen ‘corona-jaar’ bleven deze vragen komen’, aldus bestuurslid Marleen Nijdam. ‘In 2022 gaat VvKR dan ook een speciale starterskit introduceren.’

Tijdens het afsluitende VvKR-congres werden door diverse prominente sprekers uit de toeristenbranche prikkelende stellingen neergelegd. Er vond een discussie met het publiek plaats over bijvoorbeeld: ‘CO-2 compensatie is geen oplossing voor duurzaamheid’, ‘Kleine reisorganisaties moeten het toerisme van de toekomst vormen en niet wachten tot de reiziger om dit aanbod vraagt’, of ‘We must be the best of the bad guys’. Louis Frankenhuis van de Reisfabriek maakte de opmerking: ‘Waarde toevoegen is het enige dat telt in de wereld van toerisme’ en Andrew Morton, TravelEssence, stelde: ‘De klant heeft behoefte aan een story en herinnering. Aan persoonlijk contact’ – opmerkingen die de VvKR-ledeneden meer dan begrijpen en onderschrijven.

Sinds het aantreden van voorzitter Brinkman is de VvKR volwassen geworden en groeit onstuimig: ‘We zijn trots op die enorme groei, op de positie die we nu innemen in de branche en onze betekenis voor de leden. Denk aan informatievoorziening, inkoopvoordelen, als netwerkplatform en nog veel meer.’

Ik noemde de VvKR al een beetje stout de ‘kleine ANVR’. De oprichting 10 jaar geleden ging niet alleen om de ‘dominantie’ van de SGR te doorbreken, maar ook omdat de ‘grote’ ANVR de kleintjes niet zag staan. Je ziet nu dat de VvKR zich herhaaldelijk ook specifiek inzet voor de ZRA’s. Als die geen ZSO-koepels hadden zouden ze waarschijnlijk grotendeels naar de VvKR overstappen. Nu betalen ze ook al 100 euro aan de ANVR.

Alle aandacht die de ANVR tegenwoordig aan de ZRA’s besteed is zeker aangewakkerd doordat de VvKR zich de laatste tijd (openlijk) manifesteerde als belangenbehartiger voor de noden van de ZRA’s, niet uit concurrentie qua ledenwerving, maar omdat die grotendeels gelijk zijn aan die van de kleine VvKR-leden. Belangrijk onderwerp daarbij was de ontbrekende aparte (zakelijke) voordeur voor thuiswerkers om in aanmerking te komen voor coronasteun van de overheid.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

Write A Comment