Als we weer op vakantie mogen gaan alle boekingskanalen wijd open. Velen verwachten een run op ZRA’s, reisbureaus en de websites van bekende OTA’s en touroperators. Alleen bij de gedachte al raak je in vervoering! Maar wanneer komt er weer geld op je bankrekening?

Te hopen is dat bestemmingen op geel gaan op een tijdstip dat de consument na het boeken van de vakantie snel zijn koffers kan pakken. Als daar maanden tussen gaan zitten, blijft de kassa van de ZRA’s, OTA’s en reisbureaus al die tijd nog leeg. Feit is nu eenmaal dat de bemiddelaar geen geld krijgt bij de boeking, maar pas als de geboekte klant daadwerkelijk op vakantie gaat.

Al ontvangen bemiddelaars maar een deel van hun commissie vooruit, zou dat een oplossing zijn om deze nog steeds belangrijke schakel in de ‘vakantieketen’ een betere kans te geven om de crisisgevolgen te overleven. Kan die commissie niet uit de (verhoogde) aanbetaling worden betaald?

Ik hoor deze wens (klacht) bij veel retail partijen. Maar wie kaart dit ‘officieel’ aan? Ik schat in dat zo’n verzoek niet vanuit het ANVR-bestuur de branche in fietst. Of het zou van de retaildames Martine de Knoop en Michelle de Wit in dat college moeten komen. De laatste heeft natuurlijk een dikke lijn uitstaan naar Dutch Travel Retail United (DTRU). Of zou het zo kunnen zijn dat de DTRU een officieel voorstel hierover doet aan het bestuur van de ANVR, al of niet via het retail overlegorgaan binnen de club?

Mogelijkheid is ook dat de DTRU-leden eensgezind optrekken en rechtstreeks met touroperators in gesprek gaan, maar dat lijkt een lange weg, want moet versnipperd via 1 op 1 onderhandelingen, omdat zij nou eenmaal niet verenigd zijn. Als individuele touroperators de retail tegemoet komen op dit punt, zou het wel eens heel snel kunnen uitgroeien tot een sterk concurrentiemiddel.

Derdenrekening?

Heel ander punt. Het lijkt erop dat zowat iedereen in de branche van mening is dat het consumentengeld na corona beter beschermd moet worden. In de media, politiek en bij consumentenorganisaties is dat ook een issue. Opvallend hierbij is dat luchtvaartmaatschappijen per se willen vasthouden aan de verplichte 100% vooruitbetaling. Niettemin lijkt mij dat ook over dit onderwerp de koppen bij elkaar moeten, aan welke tafel dan ook. De kans bestaat ook dat Brussel zich er mee gaat bemoeien…

jan@lokhoff.nl

Author

5 Comments

  1. Jan, wat je hier schrijft is niet juist.

    Een bemiddelaar krijgt juist VOORAF de volledige reissom betaald door de klant. De reisorganisatie is juist diegene die het risico loopt, want die krijg pas kort voor vertrek de volledige reissom minus de commissie van de bemiddelaar.

    Dit is nu toch juist het hele probleem met al die vouchers!?

    De reisorganisaties refunden naar de bemiddelaar, die gaat lekker op het geld zitten, restitueert het geld NIET naar de klant, maar geeft een voucher uit.

    Dit is toch juist het bewijs dat je stelling niet klopt?

  2. Het is heel simpel. Iedere schakel in de keten ontvangt z’n loon op het moment dat de prestaties zijn geleverd: het reisbureau bij bemiddeling, de luchtvaartmaatschappij bij check in, en het hotel bij check out. Dat betekent natuurlijk dat het nu anders geregeld moet worden dan vroeger.
    Wie vindt dat het voor corona het beste was geregeld die wil bij een volgende pandemie ook deze chaos weer terug. Luchtvaartmaatschappijen moeten wel als eerste om, alleen heeft Pieter nog niet gereageerd op mijn vraag: https://www.reisbizz.nl/columns/blog/kees-bikker-pieter-elbers-als-je-dit-leest

Write A Comment