Nu de club van cruisebelanghebbenden CLIA in Nederland op de schop gaat, is het een mooie kans om een nieuwe start te maken. Het is alweer een tijdje geleden (18/11) dat ik op verzoek van voorzitter Erik Schuffel een discussie leidde op een CLIA Netherlands-meeting.

CLIA is/was de belangenclub van ruim 20 cruiserederijen die in Nederland actief zijn. Geassocieerde leden (met name cruisetouroperators) doen ook mee maar niet als ‘vol’ lid. Na afloop een ledenvergadering mogen zij pas aanschuiven en missen daardoor veel kernzaken. Uitgangspunt van alle ‘CLIA-ters’ is cruises (nog) beter op de kaart te zetten in Nederland, ieders belang is daarbij even groot.

Voor de zaal staand proefde ik in de discussie een discriminator sfeertje tussen leden en associates. De rederijen zijn de baas en handelen daarnaar. CLIA-leden hebben een informatievoorsprong, zeker als het om boekingscijfers en tendensen in de markt gaat. Rederijen boeken immers meer en meer direct. Dat knelt.

Is het voor de rederijen niet beter om alle betrokkenen en belangenbehartigers op cruisegebied over een gelijke kam te scheren? Ik denk dat de rederijen daar snel de vruchten van plukken. Ook de ANVR is op die tour.

PS: Wanneer worden rederijen ANVR-lid, de HAL voorop?

Author

Write A Comment