Het wordt op juridisch vlak nog een spannende tweede helft van 2022. Denk alleen maar aan het voornemen van de ANVR om namens haar leden de geleden schade door het mismanagement op Schiphol te claimen. Benieuwd hoe de schuldvraag juridisch geformuleerd wordt en of parallel aan de claimpoging van de brancheorganisatie grote leden het zelf gaan doen? Ook luchtvaartmaatschappijen stappen misschien naar de rechter. Daarnaast heeft de Consumentenbond aangekondigd de Schipholschade namens gedupeerde leden te gaan claimen.

Verder zal waarschijnlijk nog dit jaar de voormalige directie van het faillerende D-reizen worden aangepakt door de curatoren. Wie de activiteiten van dat duo een beetje gevolgd heeft, zal dat gerechtigheid vinden. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat het zo lang duurt alvorens ze worden aangepakt.

De familie Ter Haar gaat door met haar gerechtelijke strijd tegen de Rabobank. Ik schreef al eerder dat ik hoop dat zij hun gelijk halen en de bank wordt veroordeeld tot het vergoeden van de miljoenenschade die zij als aandeelhouder van OAD heeft geleden.

Benieuwd ben ik ook of de ANVR de branche en zichzelf kritische tegen het licht gaat houden na alle opgedane ervaringen tijdens de coronapandemie in relatie tot de (Europese) wetgeving en reglementen. Je hoort daar niets meer over sinds het ANVR-bestuur het stokje eind vorig jaar overnam van initiatiefnemers René Klawer en Louis Frankenhuis.

Het ANVR Congres dit najaar in Duitsland krijgt duurzaamheid als thema en is er qua bezoek en locatie sowieso niet het platform voor.

Nog even over Schiphol. Mijn oud-collega Tijn Kramer bij TravMagazine schreef daar gisteren een column over, die alleen al door de kop een meesterstuk is geworden: ‘Boris Benschop’. Geweldig, in twee woorden eigenlijk alles gezegd, maar je moet hem toch maar even helemaal lezen.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam.

Author

Write A Comment