Jaren geleden – internet was er nog niet – deed NIPO in opdracht van het toenmalige Arke in het najaar een groot onderzoek naar de vakantieplannen van de Nederlander het jaar erop. Een kostbaar klus waar een beetje stiekem mee werd omgegaan. De Twentse touroperator hoopte beter te scoren dan haar concurrenten door met de inkoop en de inhoud van haar gidsen te anticiperen op de plannen van consumenten.

Het bleek weggegooid geld. De klant was toen al heel grillig en hield zich niet aan zijn aanvankelijke vakantieplannen. Tegenwoordig is het veel makkelijker en goedkoper om vakantie intenties te achterhalen. Vraag maar aan Google wat de zoekopdrachten zijn en je bent op de hoogte.

Het in toerisme gespecialiseerde Red Online Marketing verrichtte zo’n plannen-onderzoek in opdracht van de Vakantiebeurs. De ellende vanwege de pandemie werd slim ontweken door het zoekgedrag op Google van pre coronajaar 2019 te vergelijken met post coronajaar 2022. De uitkomst is interessant en er wordt niet stiekem mee omgegaan. Doe je voordeel met een aantal uitkomsten. Ik zal ze noemen.

Meer thema dan bestemming
Consumenten kiezen steeds vaker op basis van thema hun vakantie zoals adults-only, all-inclusive of roadtrip. De bestemming van de vakantie is hierin minder belangrijk geworden. Zo blijft kamperen ook na corona onverminderd populair en is het zoekgedrag rondom termen als ‘kamperen’ en ‘camping’ vervijfvoudigd. Ook opvallend is dat Nederlanders anderhalf keer zo vaak online naar all-inclusive vakanties zoeken. Andere populaire thema’s zijn het maken van een roadtrip met een groei van 52% en het boeken van een adults-only vakantie wat met een derde is gegroeid ten opzichte van 2019. Last minute vakanties zijn ook populairder geworden met een groei van 43%.

Explosieve groei in zoekopdrachten naar Curaçao
Een verrassende bestemming in de top 5 van populairste vakantiebestemmingen is Curaçao op plaats 4. Met een groei in zoekvolume van bijna 400% ten opzichte van 2019 is Curaçao met recht populair te noemen. Curaçao werd gedurende de coronaperiode door Nederlanders als veilige keuze voor een vakantie gezien, wat de groei in populariteit ten opzichte van 2019 zou kunnen verklaren. Ook de interesse voor Kroatië is groot met een groei van meer dan 60% ten opzichte van 2019. Daarmee sluit Kroatië de top 5 van populairste bestemmingen af op de vijfde plaats. Andere bekende vakantiebestemmingen in de top 5 zijn Spanje (plaats 1), Griekenland (plaats 2) en Turkije (plaats 3).

Albanië, Costa Rica en Hurghada snelst stijgend
De snelst opkomende vakantiebestemming van 2022 is Albanië. Afgelopen jaar was Albanië de bestemming van het tv-programma ‘Wie is de Mol’. Dit zou de opkomende populariteit van dit land kunnen verklaren. Costa Rica en Hurghada in Egypte vullen de top 3 aan. De grootste groei is er voor het Comomeer in Italië. Ook hier lijken de populaire vakantiethema’s doorslaggevend in de keuze voor een bestemming.


Goboony, het platform dat bemiddelt voor verhuur van 4.000 privé campers, heeft ook een trendonderzoek gedaan op basis van een survey onder haar reizigers. Campervakanties worden steeds populairder weet ook de reisbranche vanwege het elk jaar weer groeiende aantal boekingen. Voor wie geïnteresseerd is, hierbij het deze week verschenen trendrapport van Goboony.

jan@lokhoff.nl

Author

Write A Comment