Januari 2021. Geen Vakantiebeurs, geen reisspecials in kranten en tijdschriften, gemis van drukte in het reisbureau, geen rinkelende telefoons van ZRA’s, het uitblijven van traditionele pieken in online boekingen en al helemaal geen gezellig weerzien van collega’s op de beursvloer in Utrecht. De reisbranche voelt de destructieve gevolgen van corona deze dagen heel heftig.

Geen volle hallen dus in Utrecht, maar toch een compliment voor de Vakantiebeurs. 14 Januari was de dag van het Travel Congress, normaal gesproken daags voor de Vakdag op de beurs onderdak biedend aan een paar honderd betalende gasten, gisteren gratis vanuit de Polar room op het scherm thuis. En daar was niks mis mee. Uitstekend programma, prima sprekers, goed gemodereerde discussietafels en technisch prima in orde. Ook blonk het uit door een goede cameraregie en verzorgd geluid.

Ik miste eigenlijk maar twee dingen. Enerzijds natuurlijk de persoonlijke contacten tijdens de lunch en pauzes. Daarnaast gleed de inhoud vaak af naar een oppervlakkig niveau, ongewild gericht op de consument en niet op de reisprofessional. Met een niet-insider als dagvoorzitter is dat onvermijdelijk. Die kun je het nauwelijks kwalijk nemen om de Vakantiebeurs als referentiekader te nemen en niet de Vakdag.

Moderator en trendwatcher Lieke Lamb deed het weliswaar uitstekend, maar zij ontbeerde door gebrek aan branchekennis in tafeldiscussies duidelijk een kritische travel insider als sidekick of co-presentator. Die zijn er niet zoveel. Als er een reprise komt in 2022 adviseer ik de Vakantiebeurs aan te kloppen bij Tom van Apeldoorn, die in de TAT-podcasts blijk geeft van veel kennis en scherpte in een debat. Hetzelfde geldt voor mijn oud-collega Paul Eldering en misschien past zo’n rol ook wel bij ‘spraakmaker’ Erik van de Waard.

Mijn complimenten voor de online editie van het Travel Congress baseer ik op recente streaming congressen en vakbeurzen, die technisch veel veren lieten vallen en warrige schermpresentaties kenden. ITB in Berlijn en WTM in Londen zijn daar voorbeelden van. Kijk ook naar zo’n ledencongres van het CDA, dat onlangs technisch zelf helemaal uit de lucht moest en niet eens toekwam aan de verkiezing van hun nieuwe lijsttrekker.

Ik ben heel benieuwd of de innovatieve Jaarbeurs ook de uitgestelde Vakantiebeurs online gaat organiseren en daar een verdienmodel van kan maken?

Volgende week is het onlinecongres terug te kijken op www.travelcongress.nl.

jan@lokhoff.nl

Author

2 Comments

  1. Tom van Apeldoorn een goede insider?
    Alleen omdat hij van Steven van der Heijden en van Frank Oostdam PR-praat krijgt ingefluisterd?
    Zijn artikelen zijn wel heel éénzijdig hoor, geen onafhankelijke journalistiek en goede hoor- en wederhoor. Heel treurig om te moeten constateren dat dit het niveau is van de ‘vak’-journalistiek.

  2. Hans Tattersall Antwoorden

    Tom van Apeldoorn is professional genoeg om pr praat te onderscheiden van de keiharde werkelijkheid.
    Jan Lokhoff zelf zou ook een goede keuze zijn.
    Paul zou ik ff uit de wind houden van opgefokte reisprofessionals. Hij is nu de Telegraaf katalysator van de olie op het vuur en niet de ex Reisrevue man van vroeger .
    Erik van de Waard zou ik er sowieso bijhalen.
    Het gesprek zou zomaar over de positie van het reisbureau kunnen gaan in de toekomst . Of Cambuur?

Write A Comment