De uitzichtloze en eindeloos lijkende corona crisis zet elke reisonderneming in de overlevingsstand. Dat geldt net zo goed voor een kleine zelfstandige reisadviseur, reisbureau, touroperator als voor giganten als TUI, Sunweb en Corendon. De onzekerheid over de toekomst is pijnlijk. Hoeveel pandemieën staan ons na COVID-19 nog te wachten? Hoeveel (wereldwijde) lock-downs leggen ons in de toekomst weer plat? En als het tussentijds weer een beetje normaal wordt, hoe moeten we dan in die ‘virusluwte’ acteren? Gewoon op de oude voet doorgaan lijkt geen optie. Maar wat dan?

‘Innovatie’ is het sleutelwoord. We moeten ons zelf opnieuw uitvinden en anticiperen op een totaal andere toekomst, op een nieuw ‘normaal’. Dat geldt voor de consument, voor ons en voor bestemmingen. Maar ja, innoveren, hoe doe je dat? Hoe anticipeer je op een nieuwe toekomst? Wat zijn handvatten om je bedrijf klaar te stomen voor een waarschijnlijk hele andere reiswereld, waarin bijna niets meer hetzelfde is?

De reisbranche is gezegend met ANVR’s leerstoel van professor Bas Hillebrand aan de Nyenrode Business Universiteit die de branche moet helpen te innoveren, zijn wetenschappelijke specialiteit. De brancheorganisatie moet een vooruitziende bril hebben gehad om ver voor corona juist een leerstoel te financieren in deze discipline.

Hoe werkt die ‘zegening’ in deze alarmfase? Bijvoorbeeld door reisondernemers en leerstoel samen aan tafel te zetten. De ANVR organiseerde daarom deze week een virtuele workshop met Bas en een 20-tal leden. Op Zoom luisterde ik mee.

Prof Bas presenteerde zich met een inzichtelijk college over innoveren goed. Hij poogde een brug te slaan naar de praktijk van alledag en de deelnemende ondernemers handvatten aan te reiken om binnen hun bedrijf aan de slag te gaan. Maar ook om dat niet geïsoleerd te doen en het hele ecosysteem van zakelijke relaties erbij te betrekken. Dat er geïnnoveerd moet worden stond niet ter discussie. Dramatische voorbeelden als de verdwenen videotheek en het filmrolletje van Kodak spraken voor zich. Zelfs een wereldspeler als Shell moet zich vanwege de brandstoftransitie opnieuw uitvinden.

De interactie tussen theorie vanuit de leerstoel en de praktijk kwam tijdens de workshop niet echt van de grond. Bas probeerde het op verschillende (laagdrempelige) manieren. Ook op de uitnodiging om samen met hem een taskforce te formeren, stak niemand op het Zoom-schermpje zijn hand op. Dat is eigenlijk wel teleurstellend.

Waarschijnlijk wil men dat op het thuisfront eerst overleggen. Misschien is de schrik in de benen geschoten van de wetenschappelijk context waarin hoogleraar Bas zijn presentatie inkleedde, hoe duidelijk en laagdrempelig die ook was. De twijfel werd ook uitgesproken of de grote marktpartijen wel zouden participeren – ze namen niet deel aan de workshop – ‘omdat die nou eenmaal toch alles bepalen’.

Over de noodzaak dat de reisbranche zich opnieuw zal moeten uitvinden bestond echter geen twijfel. Het is nu de schone taak voor ANVR en Bas om een vervolg te organiseren. Voor een tweede stap zouden bijvoorbeeld gericht bedrijven kunnen worden uitgenodigd, zodat een afspiegeling van de branche aan tafel komt te zitten. Ter voorbereiding zou ook eerst 1 op 1 met sleutelspelers gebrainstormd kunnen worden over het nieuwe normaal.

http://www.travolution.com/articles/116988/travo-summit-2020-tui-targets-experiences-digital-platforms-and-personalised-marketing

Opmerkelijk in dit verband is hoe een wereldspeler TUI zich aan het voorbereiden is. Haar Chief Marketing Officer Katie McAlister van Ierland en Groot-Brittannië sprak daar begin deze maand in alle openheid over op een tech-congres. Heel interessant en een signaal van reuze formaat, dat mij aan de metamorfose ooit van Disney deed denken.

jan@lokhoff.nl

Author

Write A Comment