Lef kan je ze zeker niet ontzeggen. Zo gedurfd is hun voorstel om volgend jaar april een tweedaagse brainstormmeeting te organiseren over de toekomst van de gehavend uit de coronacrisis herrezen reisbranche. Ik heb het over oudgedienden René Klawer en Louis Frankenhuis, die hun sporen hebben verdiend bij Kras, TUI, Oad, Neckermann en Arke, inmiddels een seniorenleeftijd hebben bereikt, maar nog volop – als ik het oneerbiedig mag zeggen – met hun poten in de modder van de reisbranche staan.

Ze hebben nog voldoende power om het ANVR-bestuur aan hun zijde te krijgen. Als adviseurs presenteerden zij onlangs hun masterplan aan de brancheorganisatie voor een soort Bilderbergconferentie die moet resulteren in een concrete toekomstvisie op een ‘nieuwe’ reisbranche, waarin volgens het tweetal veel zaken anders aangepakt moeten worden.

Bij de start van de plannen heb ik mee mogen kijken hoe zij ingesleten manieren van zakendoen toekomstbestendig op de schop willen nemen. Ze deinsden niet terug, toen bleek dat de lijst lang is. Ook niet voor de uitdaging dat op concrete wijze aan te pakken met inbreng van bestaande spelers in de sector.

Ze hebben inmiddels de ANVR aan hun zijde. Ik hoop wel dat ze goed beseffen dat er al veel is veranderd. De spelers zijn niet meer dezelfde als in hun (actieve) tijd. Om maar een paar voorbeelden te noemen: de retail touroperatort er nu lustig op los, het legioen van zelfstandige reisadviseurs heeft het business-landschap drastisch veranderd, het aantal kleine touroperatorspecialisten is gigantisch gegroeid, veel stenen reisbureaus verdwenen en de directe verkoop van pakketten is bij (grote) reisorganisatoren van levensbelang met de steeds meer geavanceerde e-commerce als de heilige graal.

OTA’s groeiden de afgelopen jaren als kool, hoewel die naam tegenwoordig niet meer de lading dekt. Het zijn vooral VTO’s geworden, aanbod dat achter de schermen on demand virtueel in tienden van seconden wordt samengesteld. Traditionele partners als KLM en Transavia ontwikkelen zich met die technologie in rap tempo tot grote concurrenten voor zowel touroperators als retailers.

Over dit alles valt ook nog eens een groene schaduw. De branche zal zelf moeten vergroenen, maar zal zich ook moet weren tegen de dreiging van allerlei opgelegde beperkingen in het kader van verduurzaming.

Terug naar het plan voor een ‘Brancheconferentie’. Ik hoop dat ANVR en adviseurs in staat zijn om alle disciplines uit de branche erbij te betrekken. De line-up van sprekers, discussies en onderwerpen moet een afspiegeling van de hele sector zijn om een draagvlak te creëren voor de ongetwijfeld revolutionaire transitie voorstellen in het ‘eindrapport’ van dit ambitieuze project.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.


Author

3 Comments

  1. Hans Tattersall Antwoorden

    Interessant gegeven.
    Ik denk dat zij verrekte goed weten dat er veel veranderd is.
    Maar de welbekende knuppel in een hoenderhok gooien kan zelfs nog vanachter een rollator.

    Ben benieuwd en nieuwsgierig

  2. Beste Jan, bedankt voor dit bericht. Alhoewel ik al 22 jaar in de USA ben volg ik de ontwikkelingen in de Nederlandse reiswereld nog dagelijks. Een prima initiatief van Rene en Louis. Zij hebben veel ervaring en zullen een belangrijke rol kunnen spelen bij het opzetten van deze brancheconferentie. Naast alle balngrijke partijen is het ook belangrijk de visie te horen van de nieuwe spelers in de industrie. Zij hebben, zoals je zelf zegt, een andere manier van werken en een waarschijnlijk andere visie op de toekomst die veel meer met social media en e-commerce werken. Ik blijf het volgen en, als ik in Nederland zou zijn, kom graag naar de brancheconferentie. Ik wens Rene en Louis veel sterkte en verwacht dat er voldoende belangstelling is om met elkaar om de tafel te gaan zitten. Joost

Write A Comment