Het is natuurlijk niet echt het juiste moment om dit voor te stellen. Elke onderneming in de reisbranche vecht immers om haar bestaan, dus geen geld in kas voor charitas. Maar wat zou het mooi zijn als brancheverenigingen ANVR en VvKR in 2021 (alsnog) een extra bedrag op de contributie konden innen om de zwaarst getroffen buitenlandse partners financieel te steunen.

Niet alleen om vanuit een rijk land zwaar getroffen lokale agenten en soms hele gemeenschappen daar omheen overeind te houden in arme bestemmingslanden zonder vormen van staatssteun. Ook uit eigen belang. Zeker in Afrika, Zuid- en Midden-Amerika en Zuidoost-Azië is een goed werkende toeristische infrastructuur van cruciaal belang. Reisprofessor Bas Hillebrand noemt dat ecosysteem onontbeerlijk.

Wat Riksja Travel, Smaragd Reizen en Talisman doen mag van mij ook als voorbeeld worden nagevolgd. Met tal van leuke acties van de medewerkers streeft Riksja ernaar om 100.000 euro op te halen voor haar lokale agenten, Talisman zet juist die agenten in om ‘belevenissen’ te verkopen aan haar klanten, zoals een virtuele kookcursus, en Smaragd kookt elk weekend Indonesische afhaalmaaltijden.

ANVR en VvKR kunnen ook op basis van vrijwilligheid hulpgeld inzamelen. Ook een DTRU moet zich realiseren dat veel reisretailers alleen dankzij lokale agenten in staat zijn om zelf reizen te organiseren, niet onbelangrijk voor hun omzet. Met name ZRA’s bewezen zich de afgelopen jaren op dit vlak. Daarom zou het hun koepelorganisaties niet misstaan acties te ondernemen om de belangrijkste agenten op bestemmingen te helpen.

Komt een gecoördineerde (branche)actie niet van de grond, dan kunnen individuele reisondernemers hun eigen agenten supporten. Dat kan via giften en leningen. Ook kan je denken aan een ‘omgekeerd’ vouchersysteem, hulpgeld dus dat na corona tijd successievelijk in natura terugbetaald wordt als de business weer gaat draaien.

Reisondernemers werken zich hier een slag in de rondte om te overleven, maar laten we niet vergeten welke schakels er in het buitenland op de verre bestemmingen moeten blijven functioneren om vakanties mogelijk te maken.

jan@lokhoff.nl

Author

1 Comment

  1. De medewerkers van Smaragd Reizen koken voor de lokale hulp onder de naam van het bedrijf Dapur Jomy. De geheele maandopbrengst gaat naar het buitenland. Dit wordt ondernomen in de vrije tijd van de medewerkers en op vrijwillige basis.

Write A Comment