Waar vindt je echte reisondernemers als je moet kiezen tussen Sunweb, Corendon of KLM? Die vraag stel je toch als je de opmerkelijke kritiek leest van Corendon CEO Steven van der Heijden en zijn collega Mattijs ten Brink van Sunweb over KLM’s ambities met de verkoop van pakketreizen op haar site en die van Transavia.

Toen grootaandeelhouder John Fentener van Vlissingen van zijn participatie in Airtrade af wilde, heeft KLM die aandelen gekocht. Dat is een logische stap want de luchtvaartmaatschappij is zeer succesvol met de verkoop van ‘Package Deals’ die backoffice worden samengesteld door techbedrijf Airtrade. Er kwamen geen cijfers naar buiten, maar in 2018 verkondigde KLM-directeur Harm Kreulen een van de grootste touroperators van ons land te zullen worden. Als je dat zegt heb je een omzet van rond de miljard euro per jaar in het vizier. Sinds kort is dochter Transavia in hetzelfde pakketbootje met Airtrade gestapt. Beide opereren nu onder de naam ‘Holidays’ met de naam van de airline ervoor. Saillant detail is dat de van Transavia afkomstige Ten Brink toen al met het plan rondliep om Transavia Holidays te beginnen.

De expertise en technologie van Airtrade zijn onontbeerlijk om de ambities van beide airlines waar te maken. Naarmate de omzet met honderden miljoenen groeide, bleek dat des te meer. Dan is het niet meer dan logisch dat je de continuïteit daarvan zeker stelt als de kans zich voordoet zo’n cruciale leverancier over te nemen.

Even de feiten op een rijtje. Er is niets nieuws onder de zon. KLM biedt al 6 jaar Package Deals van Airtrade aan op haar site. Zeer succesvol. Ik ben er zelf ook klant van, want zeer voordelig en een ruime keuze als je een (KLM) vliegvakantie zoekt. Ik vind het niet meer dan logisch dat het succes dochter Transavia inspireert hetzelfde te gaan doen. Let wel, Transavia is een lijndienstmaatschappij tegenwoordig. Er gloort voor de KLM-combinatie een top 3 plaats als (pakket)touroperator in ons land.

Mag je het KLM kwalijk nemen om die positie en ambities te verzekeren qua pakketleverantie? Nee, lijkt mij. Zijn de steun en de garantie corona leningen van de overheid voor de KLM een showstopper als je in de (verwachte) veranderingen in de branche een sterkere positie kiest? Nee, dat lijkt me ook niet. De hele reisbranche wordt overeind gehouden door overheidssteun, ook Sunweb en Corendon profiteren. En nog een vraag: moet de KLM dan het risico lopen dat een concurrent Airtrade koopt? Bovendien, de critici zullen toch niet denken aan een koopsom van een miljard euro…

Even een korte historisch blik op de touroperator posities van KLM. Begin 70-tiger jaren vorige eeuw richtte KLM Holland International op, simpelweg door de grote touroperators van toen te kopen en te fuseren. KLM was daarnaast nog jarenlang charterpartner voor een derde van de Nederlandse pakketreizigers én KLM financierde touroperators als ze exclusief met KLM vlogen met een KLM oorvignet in de 80-tiger jaren op de gidsomslag. Concurrentie voor pakketcharters kwam van Transavia, Martinair, AirHolland, DutchBird, Corendon en TUI Fly. De eerste is nu een dochter, de laatste twee nog steeds zeer competitief.

Nu proberen Sunweb en Corendon (komt er nog een fusie?) KLM en Transavia te weerhouden als concurrent vanwege de staatssteun en miljardenlening die KLM vanwege de corona malaise ontving. Ik vind dat geen valide argumentatie. Het is a. geen nieuwe activiteit en b. krijgen beide ondernemingen zelf ook staatssteun. Bovendien moet niemand, ook de staat niet, zich bemoeien met de bedrijfsvoering. Knap trouwens van TUI om geen commentaar te leveren aan De Telegraaf voor de ophef-artikelen afgelopen dagen.

jan@lokhoff.nl



Author

3 Comments

  1. Uw verhaal, mhr. Lokhoff, is correct weergegeven.
    AL 60 jaar lang gebeurd dit op de Nederlandse Markt.
    Staatssteun etc. hebben beslist niets met Marketing, verkoop plannen etc van een airline te maken. CORENDON moet gewoon haar Ding doen en ophouden met zeuren.

Write A Comment