Terwijl de Britse branchevereniging ABTA een actie begon om haar leden – met name reisagenten – te wijzen op alle risico’s die kleven aan creditcardbetalingen, hield onze ANVR vorige week een snelle poll met drie vragen onder de ruim 60 deelnemers aan ‘ANVR-Vandaag’ om te peilen of haar leden angst hebben om slachtoffer te worden van cyber criminaliteit.

Dit is de uitslag van die enquête:
1.Maak je zorgen over malware/cyberrisico’s?
Nee, daar maak ik mij geen zorgen over 26%
Ja, daar maak ik mij regelmatig zorgen over 54%
Geen idee, daar denk ik niet echt over na 20%
2.Is er voldoende aandacht in je bedrijf voor malware/cyberrisico’s?
Ja, voldoende aandacht 57%
Nee, onvoldoende aandacht 27%
Ik heb eerlijk gezegd geen idee 17%
3.Een cybersecurityverzekering:
Daar heb ik zeker belangstelling voor 10%
Daar heb ik misschien belangstelling voor 68%
Nee, voor mijn bedrijf niet interessant 22%.

De poll bevestigt de zorgen bij de ANVR over cyberrisico’s. Adjunct-directeur Walter Schut: ‘De uitkomsten laten zien dat bedrijven zeker werken aan de cybersecurity, maar dat neemt de zorgen niet weg. Malware, Cyberaanvallen, ransomware beginnen meer en meer een onvermijdelijk bedrijfsrisico te worden. Een aansprakelijkheidsverzekering dekt niet de (omzet)schade als je bedrijf dagenlang niet kan werken. Wij zijn inmiddels in overleg met verzekeraars en gaan hier meer aandacht aan besteden.’ Vooral de hoofdkantoren van reisbureauketens en ZRA’s zijn kwetsbaar met reserveringssystemen en zouden zelfs na een hack gechanteerd kunnen worden. Wordt vervolgd dus.

Pakketreis weer eens bij Europese Hof
Een recente uitspraak van het Europese Hof bepaalt dat vakantiegangers recht hebben op een schadevergoeding als hun pakketreis is verpest door de uitbraak van een pandemie. Zo’n uitspraak is van toepassing op alle EU-landen, daar weet de reisbranche alles van. Overigens bleek dat een (Covid) pandemie als oorzaak niet ter zake doet. Als de schuld van een verknalde pakketreis niet de schuld van de reiziger is, is de reisorganisator altijd aansprakelijk. Ik citeer uit een bericht van de site van ‘Transport Online’:

Reizigers hebben recht op een prijsverlaging van hun pakketreis wanneer zij tijdens die vakantie werden getroffen door onverwacht opgelegde coronamaatregelen. Dat oordeelt het Europees Hof van Justitie over een zaak waarin twee vakantiegangers een deel van hun geld terugeisen van een Duitse reisorganisator. De twee konden door de invoering van beperkingen op het Spaanse eiland Gran Canaria in maart 2020 ineens letterlijk geen kant meer op, en moesten hun vakantie voortijdig afbreken.

Het tweetal had een pakketreis geboekt voor twee weken vanaf 13 maart 2020. Op de 15e voerden de Spaanse autoriteiten allerlei beperkingen op het eiland in om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Zo werden de stranden gesloten, ging het zwembad van het hotel dicht en mochten de gasten geen gebruik meer maken van de ligstoelen. Er werd een avondklok ingesteld waarna de vakantiegangers hun hotelkamer alleen mochten verlaten om te eten. Ook werd het animatieprogramma geannuleerd. Op 18 maart kregen de reizigers te horen dat zij klaar moesten zijn om het eiland elk moment te kunnen verlaten. Twee dagen erna werden ze naar Duitsland teruggevlogen.

De getroffen klanten vorderen een prijsverlaging van 70 procent van de reisorganisator vanwege de verknalde vakantie. Die zei voor de Duitse rechter dat hij niet aansprakelijk kan worden gesteld voor de ontstane situatie tijdens de uitbraak van corona. De Duitse rechter vroeg het hof in Luxemburg vervolgens te oordelen.

Volgens het hof doet de oorzaak van de verpeste reis en met name de vraag of deze aan de organisator toe te rekenen is, niet ter zake. In de richtlijn voor pakketreizen is geregeld dat de aansprakelijkheid van de organisator voor niet of gebrekkig uitgevoerde reisdiensten alleen vervalt als het de schuld van de reiziger zelf is. En dat is hier niet het geval. Een klant heeft recht op een verlaging van de prijs van zijn pakketreis als het afgeleverde product niet voldoet aan de (redelijke) verwachtingen van de klant en dit te wijten is aan beperkingen die op zijn reisbestemming zijn opgelegd om de verspreiding van een besmettelijke ziekte, zoals Covid-19, tegen te gaan, aldus de hoogste Europese rechter. De Duitse rechter moet zich nu gaan buigen over een “passende” prijsverlaging, stelt het hof.

jan@lokhoff.nl





Author

Write A Comment