Zelden zo’n informatieve TV-uitzending gezien over vakanties. Alle lof gaat naar ‘EenVandaag’ van Avro/Tros én de branchegenoten die erin geïnterviewd werden met hoofdrollen voor Fenny Koppen van Riksja Travel, Marjon Kaper van ANWB Reizen en Iduna ter Schegget van Vakantieduiker. Afgelopen zaterdagavond acteerden zij uitstekend en dat net in een tijd dat de consument schreeuwt om duidelijkheid als het om zijn vakantie gaat.

Voor de doorstart van D-reizen was de uitzending helaas niet gunstig. De reisbureauketen werd afgeschilderd als een door boeven geleide onderneming, die vele miljoenen aan klantengeld in eigen zak hebben gestoken. Gedupeerde klanten kwamen ook aan het woord en dat leverde schrijnende beelden op van mensen die voor duizenden euro’s zijn opgelicht.

Volgens EUclaim oprichter Hendrik Noorderhaven gaat het onder andere om maar liefst vier miljoen euro aan bij D-reizen gekochte KLM-tickets. De luchtvaartmaatschappij betaalde na corona-annuleringen keurig het geld terug aan D-reizen. De directie stak de centen echter in eigen zak en de klanten konden naar hun geld fluiten, zo hoorde de kijker naar ‘EenVandaag’. Volgens Noorderhaven moeten klanten dat geld trouwens alsnog claimen bij de KLM, maar die verwijst naar de curatoren. Helaas één bak ellende voor D-reizen. De kans is klein dat de kijker door heeft dat het om de schuld van de gefailleerde directie gaat en niet die van de nieuwe eigenaar Prijsvrij die juist voortvarend bezig is om de winkels met D-reizen op de gevel groepsgewijs weer feestelijk te heropenen.

Het roept herinneringen op aan de ‘doorstart’ van de naam Oad na het schokkende faillissement in Holten. Het heeft langer dan een jaar geduurd voordat het vertrouwen in het nieuwe Oad terugkeerde. De weer geopende D-reizen winkels doen er goed aan de plaatselijke en regionale media te bewerken met de boodschap dat er sprake is van een nieuw D-reizen.

Ter Schegget maakte indirect de politiek in een interview duidelijk dat het niet steunen van reisorganisaties vanuit huis zonder aparte voordeur eigenlijk (mijn woorden) een ‘economisch delict’ is. Het is al de tweede keer in korte tijd dat zij het voor de kleinschalige reisondernemers op TV op neemt. Volgens haar brancheorganisatie VvKR gaat het om 300 slachtoffers onder haar ruim 400 leden.

Hierbij de link naar de uitzending (vanaf minuut 8).

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag! Maar wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

 

Author

2 Comments

  1. Wel vreemd dat die mevrouw van de Consumentenbond eerst zegt dat jet tickets het best direct bij de airline kunt kopen en vervolgens pleit voor pakketreizen (vlucht + acco of vlucht + huurauto).

  2. Het is lastig om de naam D-reizen niet te noemen, Jan. Duizenden passagiers zijn opgelicht. We ontvangen nu brieven van reizigers die een pakketreis hadden geboekt bij D-reizen. Ik heb de boekingsbevestiging in mijn bezit en daar staat op iedere pagina ‘Pakketreis”. In werkelijkheid boekt D-reizen (oud) losse tickets en een expedia hotel. De SGR wijst de claim af. Voor de passagier is dat schrijnend. We gaan procederen want de wet is hier helder. ACM en de Inspectie zijn het met ons eens.

Write A Comment