Als je niet over D-reizen wil schrijven, blijkt het grootste nieuws deze week daar toch mee te maken te hebben: de overstap van Michelle de Wit naar Prijsvrij om daar de vakantiewinkels van het ‘oude’ D-reizen te gaan runnen. Het kersverse bestuurslid van de ANVR, waar ze inofficieel als representant van de DTRU functioneerde, stopt als bestuurder bij de DTA, een rol die als springplank naar de branchekoepel werd gezien.

CEO Marc van Deursen van Prijsvrij demonstreert met het snelle losweken van De Wit bij het door haar vader opgerichte Brabantse familiebedrijf nadrukkelijk te geloven in de toekomst van stenen reiswinkels. Dat moge de reisbureaus in Nederland moed geven, zeker in combinatie met hun sowieso door alle gedoe rond corona verstevigde adviesrol richting onzekere klanten.

Intussen ontwikkelt de soap rond het D-reizen bankroet zich helaas als een langdurige serie. Prijsvrij betitelt reisinvesteerder en kersverse eigenaar Wim Smit van The Travel Club als een struikrover die loert op personeel en huurcontracten van winkels van het failliete D-reizen, de curatoren dreigen met juridische stappen naar hem en het personeel, maar de hoofdrolspeler in de jongste aflevering (Smit) beweert schriftelijke toestemming van diezelfde curatoren te hebben om een 40-tal winkels en hun voormalige bezetting te benaderen. Kun je dat nog volgen? Ik niet.

Ervan uitgaande dat dit allemaal klopt, is er (weer) sprake van schimmig gedrag van de curatoren. Ik begrijp niet dat hun baas – de rechter-commissaris – niet ingrijpt. Van die meekijkende zogenaamde ‘crediteurencommissie’ naast de curatoren hoor je ook al geen woord.

Er ligt nog een hete aardappel op het bordje van de SGR. De oude directie van D-reizen heeft ruim 40 miljoen euro aan terugontvangen geld voor geannuleerde reizen niet uitbetaald aan de klant, maar misbruikt om de zaak draaiende te houden. D-reizen gaf daarvoor vouchers uit. Het geld is weg en een beroep op het Voucherfonds mislukte zelfs na een kort geding tegen de staat. De Telegraaf schreef daar deze week over. De meer dan 20.000 gedupeerde klanten snappen er natuurlijk niks van. Hoe wordt dat opgelost en het vertrouwen weer hersteld?

jan@lokhoff.nl

Reacties? Ja, graag! Maar wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.




Author

Write A Comment