Ontzorgen. In de reiswereld is dat bijna een toverwoord geworden. Het is niet eens een Van Dale-woord, maar in de branche is het spreektaal en dat rekenen we goed. Reisaanbieders roepen van de daken dat hun klanten dankzij hun service zorgeloos op vakantie kunnen gaan. Uiteraard proberen reisverkopers met persoonlijk contact op dit punt uit te blinken. Logisch, natuurlijk, want zo kweek je repeaters met een bloemetje als dank na afloop van de vakantie als tastbaar bewijs dat de zorgservice goed was.

Hoe groter de kennis van zaken, hoe makkelijker je ontzorgt. Op die kennis wordt tegenwoordig een aanslag gepleegd. Elk land en elk type vervoer kent wel zijn eigen coronaregels. Buitenlandse Zaken, grote touroperators en de ANWB doen hun best om de regelgeving rond corona op de voet te volgen en dat valt niet altijd mee.

Ook voor ‘reisverzorgenden’ is het een ingewikkelde zaak. Een klant mag je niet betrappen op een verkeerde voorlichting over coronamaatregelen. Bovendien kunnen de consequenties desastreus zijn als ze met de verkeerde papieren willen boarden of door de pascontrole.

Het is misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar hetzelfde geldt natuurlijk al jaren ook voor visumregels. Zeker als het rondreizen betreft in Afrika, Azië of Zuid-Amerika. Ook de zorgverlenden kunnen ontzorgd worden: alle reden voor de start van visumbureaus. Ze zijn niet goedkoop, maar nemen een hoop werk uithanden.

Het verbaast me dat ze hun service niet hebben uitgebreid naar corona en de zorg voor particulieren en klanten van reisagenten en touroperators overnemen. Qua adviezen, updates, documenten en wat er niet allemaal meer nodig is om een land binnen te komen. Lijkt me toch wel handel.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.




Author

2 Comments

    • Jan Lokhoff Antwoorden

      Ik kreeg een paar telefoontjes en ben nu contacten aan het leggen. Wordt misschien vervolgd.

Write A Comment