Op de Amsterdamse Zuidas vind je een grote winkel van Cool Blue. De van oorsprong webshop koestert dus ook de fysieke aanwezigheid in het straatbeeld en gezien het aantal verkopers dat de winkelvloer bevolkt, wordt er behoorlijk wat verkocht. Waarom ook niet, sommige spullen wil je zien en voelen. Ik ken mensen die 3 paar van dezelfde schoenen in verschillende maten online bestellen om zeker te zijn van de juiste fit. De ‘unfitters’ worden gewoon gratis geretourneerd. Voor virtuele fashion shops is dat kostbaar en levert het een hoop werk op. Om over het milieu maar niet te praten.

Niemand zal twee of drie televisies bestellen om thuis te kijken welke het beste in het interieur past, vandaar dat wit- en zwartgoed alleen al uit praktische overwegingen nog winkelverkoop kennen.

Hoe zit het met vakanties? Corona ellende heeft voor een omslag gezorgd. Veel mensen prefereren weer de menselijke voorlichting rond de keuze van een reis, zeker als het gaat om een verre vakantie. Er zijn de afgelopen jaren wel honderden reisbureaus gesneuveld, maar dat is geen trend meer. Bovendien heeft de onstuimige toename van ZRA’s dat ruimschoots gecompenseerd. De consument kan weer om de hoek terecht voor een vakantieadvies en totale ontzorging in deze periode van formulieren en testen.

Net als TUI is PrijsVrij een lichtend voorbeeld hoe anno nu modern reisondernemerschap kiest voor hybride verkoopaanbod. Ik neem tenminste niet aan dat TUI kiest voor bijna 300 fysieke boekingsmogelijkheden – ZRA’s plus winkels – om op enig moment de derdenretail te elimineren.

PrijsVrij kocht natuurlijk als grote, succesvolle OTA niet voor niks D-reizen met ruim 100 winkels, ongeveer net zoveel als TUI. Daar is over nagedacht, mag ik aannemen.

Ik herinner me ook de woorden van Steven van der Heijden, misschien wel de meest ervaren reisondernemer van Nederland, die bij zijn aantrede bij Corendon verkondigde het jammer te vinden dat zijn nieuwe bedrijf niet over een 100-plus keten van eigen reiswinkels beschikte. In die tijd had nog niemand van corona gehoord…

Terug naar Cool Blue. Ik meldde mij bij de receptioniste, ontsmette mijn handen en liep naar de aangewezen TV-afdeling. Een jongedame in Cool Blue-blauw vroeg me waarnaar ik zocht. Een smart TV dus. De verkoopster piekerde en checkte een soort notebook en ja hoor, daar kwam het advies: ‘De goedkoopste die we op dit moment in de aanbieding hebben is een Samsung…blablabla’. Ik checkte even of ik de aanblik bood van een dakloze en voor ik het besefte floepte mijn vraag eruit of ze misschien hiervoor in de reiswereld gewerkt heeft?

Die begreep ze niet. Wat nog erger was, sorry dat ik het schrijf, de verkoopster ademde een nare stank uit. Ik werd er bijna onwel van. Enfin, ik haastte mij de winkel uit, verwonderd nagekeken door de receptioniste.

Wat een fouten. Er vanuit gaan dat een klant uit is op een koopje en je mag toch aannemen dat iedereen met een contactberoep in een winkel weet dat je niet ‘uit je strot moet stinken’, zoals Amsterdammers dat recht voor zijn raap zeggen. De TV heb ik uiteindelijk bij BCC gekocht, wat een frisse topservice!

Nog even over die laagste prijs benadering. Kan iemand mij uitleggen waarom de meeste reisaanbieders zelfs nu alleen nog maar stunten met kortingen en absurd lage (vanaf)prijzen. Waarom handelen zoveel touroperators in plofkipreizen? Ik begrijp daar niks van! En als ik er met reisprofessionals over praat, blijk ik bij lange na niet de enige.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

1 Comment

  1. Zolang je presentatie in orde is (maar dan moet echt alles kloppen), online en offline, en niet op de prijs focust, of deze zelfs weglaat, dan is minimaal de interesse van de klant gewekt en heb je een lead die je alleen maar hoeft in te koppen.

Write A Comment