In 2011 publiceerde de ANVR vlak voor aanvang van de Vakantiebeurs een lijst van ruim 30 reisorganisaties zonder wettelijk verplicht garantiefonds ter bescherming van vooruit ontvangen reisgelden. Die zwarte lijst trok enorm veel aandacht en ontketende agressieve boosheid bij de overtreders, waaronder veel kleinschalige, direct verkopende touroperators, maar het toen grote TravelBird prijkte tot zijn ontsteltenis eveneens tussen de wetsovertreders.

De ANVR liet haar tanden zien en dat was een enorm succes, want deze niet eerder vertoonde officiële ‘naming en shaming’ zorgde ervoor dat overtreders zich gingen aanmelden bij het grote SGR of de kleinere, goedkopere fondsen als STO Garant, GGTO en het later opgericht VZR Garant. Bingo dus.

De consument wil geen onnodig risico lopen. Niet als hij een vakantie boekt, maar evenmin als hij buitenshuis gaat eten in een restaurant. Ik moest aan die zwarte ANVR-lijst terugdenken, nu de Nederlandse Voedsel & Waren Autoriteit (NVWA) sinds 1 september horecabedrijven aan de schandpaal nagelt die er een zooitje van maken met de hygiëne in de keuken. Corona, of niet, de smaakpolitie hoopt met haar zwarte lijst een einde te maken aan de viezigheid. Horeca Nederland is boos, heel boos, maar kan zich beter richten op schone keukens bij haar leden, want die lijst blijft er. Je zult er maar op staan. In dit invloedrijke review tijdperk kan je dan de deuren wel sluiten.

Corona of niet, zou de reisbranche ook niet gebaat zijn bij zo’n zwarte lijst van reisondernemingen zonder verplicht garantiefonds? De controleverantwoordelijkheid ligt bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die heeft meer dingen te doen, maar onderkent misschien het gevaar dat in deze moeilijke financiële tijd kleine reisbedrijven op de kosten van zo’n garantiestelling gaan bezuinigen. Dat werkt niet alleen concurrentievervalsing in de hand, maar ook gevaar voor de onverschillige reisconsument. Als de ACM het niet doet, mag van mij ook de ANVR of de Consumentenbond met een zwarte lijst het kaf van het koren scheiden.

Anders dan de horecalijst is er voor een reislijst minder werk nodig. De restaurants moeten fysiek geïnspecteerd worden, terwijl voor de ‘garantiecontrole’ uitsluitend administratief werk hoeft te worden verricht.

jan@lokhoff.ml

Author

3 Comments

  1. Beste Jan,

    Uitstekend idee om een zwarte lijst voor de reisbranche te maken. Maar zullen we dan beginnen met de ANVR-leden.

    ANVR-leden die totaal onbereikbaar zijn, nu na 6 maanden corona, nog steeds. Alle begrip voor het begin van de crisis natuurlijk. Men was druk met repatriëring.

    Op het moment liggen (helaas), de boekingen stil, maar klanten worden ‘afgescheept’ met een voucher en als men voet bij stuk houdt en gewoon juridisch zijn geld terug wil, dan stopt men simpelweg de communicatie. En dat terwijl de ANVR-leden die het meest actief zijn op Linkedin, het minst actief zijn in de klantcommunicatie.

    Pas na concrete dreiging van juridische stappen gaat men over op uitbetaling.

    Nogmaals, alle begrip voor de huidige situatie, het is helaas geen vetpot voor de reisbranche. Maar het zijn ook wel een beetje krokodillentranen. De afgelopen 7-10 jaar ging het fantastisch in de reiswereld, dat zijn de vette jaren. Nu komen de magere jaren. Hoort er nu eenmaal ook bij.

    Dus graag een zwarte lijst van niet-communicerende ANVR-leden! Dat zou de klant écht helpen. Want helaas onderneemt de ANVR tegen haar leden geen enkele actie.

Write A Comment