Ook zo genoten van de mini reportages van reisprofessionals op verkenningsreizen naar Zuid-Europa? Het enthousiasme droop er vanaf. Ook de aandeelhoudersvergadering van de Dutch Travel Alliance voltrok zich dit weekend in een optimistische sfeer. Deze eredivisionisten van de reisretail poseerden met een brede glimlach en een glas in de hand. Je zou bijna denken dat het afgelopen is met de corona ellende.

Jammer dat Lissabon en Porto roet in het eten gooien. Maar als ik lees welke 59 landen de Britse regering afgelopen vrijdag open heeft gegooid, maakt mijn hart een sprongetje. Ook Nederland staat in de lijst. Portugal ontbreekt helaas helemaal, waar Nederland alleen de twee getroffen steden in de ban heeft gedaan met code oranje. Zo zie je maar hoe wisselvallig de Europese landen met hun reisadviezen omgaan en hoe snel een land van geel terug op oranje kan springen.

Veel onzekerheid staat ons nog te wachten de komende weken en maanden. En feitelijk hebben we nergens controle over. Een plotseling uitbraak of een volksopstand zoals op Curaçao zorgen plotsklaps voor drastische veranderingen. In het geval van Curaçao kon er in het pre coronatijdperk makkelijk (tijdelijk) geswitcht worden naar alternatieven. Die zijn er nu nauwelijks, eigenlijk alleen Aruba en Bonaire.

Turkije

Het blijft onbegrijpelijk dat Turkije op oranje blijft staan, zeker nu Groot-Brittannië wel groen licht heeft gegeven. In Duitsland zijn de megastudiereizen ook alweer gestart. Ik kan mij de frustratie van Corendon wel indenken. Ik vrees dat er met een stoïcijnse minister Blok niet te praten valt. De rebelse aankondigingen van de marktleider op Turkije (400.000 klanten per jaar) om weer te gaan vliegen, zullen hem niet welwillend gestemd hebben. Als ik Steven van der Heijden was zou ik hem op het ministerie een grote bos gele rozen laten bezorgen… Of misschien wel samen met oprichter Atilay Uslu persoonlijk gaan brengen.

Nog even over de reisverslagen van de verkenners. Het enthousiasme druipt er vanaf, maar hou er rekening dat het niet gaat om de mooie zee, het heerlijke strand of het hotel, maar wel om wat voor coronamaatregelen op die bestemming van toepassing zijn. Hoe beïnvloedt, of misschien verstoort corona de beleving van je klant, de procedures en dus de vakantie. Wat zijn eventuele andere hindernissen? Dat is de informatie waar klanten tegenwoordig op zitten te wachten. Je ervaringen hoef je niet negatief te kleuren, die mogen best positief gebracht worden als ze maar een getrouw beeld geven.

jan@lokhoff.nl

Author

2 Comments

  1. Een BBQ-tje in de tuin van 1 van de aandeelhouders met een zelf geprikt stokje saté, en zelf “geschut” sapje. afscheidnemende van een aandeelhouder, gesprekken over een nieuwe lock down situatie in Spanje en een mogelijk langere stop sale in de US, en een problematische code oranje voor Turkije….. Ik zou het nog niet echt een indicatie van einde Corona ellende willen noemen, doch slechts een optimisten bijeenkomst. Afgelopen week een mooie TVL mogelijkheid om de kosten wat te drukken en vandaag de 2e ronde NOW aanvraag. Geeft weer wat hoop om te blijven knokken… Niets is wat het lijkt waarde vriend

  2. Ja, ik kan geen genoeg krijgen van de nu steeds vaker opduikende ‘post corona’ reisverslagen. We gebruiken ze dagelijks in onze verkoopgesprekken. Prima om dan ook alle coronamaatregelen wat meer in beeld te brengen, want daar is veel behoefte aan. Alleen de close-up-met-mondkap-in-vliegtuig-selfies lijken me meer geschikt voor het privé fotoalbum. Mensen kunnen zich daar zo ook wel een beeld bij vormen. Ik betrap me erop daar bijna net zo’n nare smaak van in mijn mond te krijgen als het beeld van de AA11 op ramkoers van het WTC.

Write A Comment