De Jong Intra Vakanties is als touroperator net zo optimistisch als haar goedlachse commercieel directeur Coby van Dongen. Wie kent haar niet? Het klonk mij als muziek in de oren toen ik deze week de Sterspot van het vakantiebedrijf uit Ridderkerk op de radio hoorde. Kennelijk ziet Coby drukte op de verkoopafdeling en heeft zij vertrouwen in positieve berichten van het Kabinet verderop deze maand.

Eerder ging de eer naar Prijsvrij dat afgelopen periode in helsere tijden met reclame op televisie en voetbalvelden te zien was. Het zet hopelijk de mensen aan het denken. Stimulans om te gaan boeken zijn ook de slimme uitlatingen van reisbobo’s in de media over een te verwachten run op last-minutes als de grenzen weer opengaan. En dat er vooral geen prijskortingen te verwachten zijn, dus geen risico als je er wat vroeger bij bent. Ik betrapte mezelf erop driftig te gaan googelen naar vakanties die bij mij passen.

Internet open

Ik merk ook in mijn omgeving dat er volop plannen worden gemaakt of zelfs al geboekt is. Alle remmen lijken wel los. Mijn eigen zoon gaat in oktober met zijn schoonfamilie naar Costa Rica. Schoonpapa regelde alles voor de party van zes. Nu was helaas internet zijn reisbureau voor hotels, excursies, KLM-vluchten en een auto. Sorry…

Troebleren

Jammer dat rechtszaken het aanzien van de reisbranche blijven troebleren. D-reizen voorop natuurlijk, zeker als de curatoren de oud-eigenaren gaan aanpakken voor paulianeus handelen voorafgaand aan de faillissementsaanvraag begin april. Wordt de boedel verkocht dan is te hopen dat dat positieve nieuws niet wordt overschaduwd door sluitingen van onrendabele vestigingen en ontslag van personeel.

TUI-Kees

Op 1 juni staat Kees Kooijmans van reisbureau TravelSlide op Rotterdam The Hague Airport voor de Haarlemse rechter. Hij is gedaagd door TUI, die van mening is dat er bij de overdracht van al zijn TUI-dossiers uiteindelijk te weinig aan ontvangen reissommen is betaald. Volgens Kees is daar geen sprake van. De vroegere TUI- en RIU-fan is gestopt met pakketverkoop. Hij ontwikkelt nu o.a. het online product Rond-Reis Planner, waarvoor The Travel Club al enige tijd belangstelling heeft.

Er speelt natuurlijk ook nog de slepende zaak tussen Corendon en Sunweb over de eis van de eerste om de ingezette overname af te ronden. Over ‘slepend’ gesproken: Oad ligt nog steeds in de clinch met de Rabobank. Ik hoop van ganser harte dat het de familie Ter Haar lukt de bank bij de rechter op de knieën te krijgen om tientallen miljoenen te laten betalen. Na de verhoren van Rabo-bestuurders begin vorig jaar heeft de bank nu nog vier weken om een ‘conclusie van verhoor’ te schrijven en in te dienen. Daarna heeft de rechtbank nog enkele weken nodig om ergens begin deze zomer tot een uitspraak te komen. Is die negatief voor de bank, dan zal die gaan proberen tot een schikking te komen, zo wordt verwacht. Nu is daar nog geen sprake van.

Reddingsboei svp

Helaas beginnen nu de berichten over faillissementen de pers te bereiken. Terwijl de rest van de economie langzaam opkrabbelt, ligt de reisbranche officieel nog steeds plat. Bij velen komt de bodem van de kassa in zicht, raken de reserves op, of is het al te laat. Als laatste reddingsboei is het sein op geel of groen voor Europese én verre bestemmingen snel nodig. Ook voor ‘ver’, want anders gaan de mensen zelf aan de slag. Reisbureau internet is namelijk gewoon open. Dat zou wel héél wrang zijn!

Stickertje & stempels

Gisteren mijn tweede vaccinatie gehaald in Amsterdam (Calland-sporthal). Probleemloos – ‘Ja, natuurlijk doen we dat’ – werd mijn gele boekje weer voorzien van een stempel, paraaf en een stickertje.

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag! Maar wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.



 

Author

3 Comments

  1. Zo jammer dat de overheid hierover het volgende zegt:
    Als u een inenting tegen corona heeft gehad krijgt u hiervan een bevestiging mee. Dit is bijvoorbeeld een kaartje of een stuk papier met daarop gegevens over de vaccinatie. Dit is geen officieel vaccinatiebewijs.

    Bevestiging na elke prik
    U krijgt na elke prik een bevestiging van de inenting. Hierop staan gegevens als het soort vaccin dat u heeft gekregen. Ook als u 2 prikken krijgt, ontvangt u na elke prik een bevestiging op papier.

    Bevestiging in geel vaccinatieboekje
    Heeft u een geel vaccinatieboekje? Dan kan de bevestiging van de prik tegen corona ook in dit boekje als u dat wilt.

    De bevestiging op papier of in het gele boekje geldt niet als bewijs voor vaccinatie tegen het coronavirus.

  2. We leven wat dit betreft in Nederland in het stenen tijdperk. In Frankrijk na de 2e vaccinatie krijg je meteen een QR code op je telefoon. Zo kan het dus ook. Hier zal wel weer als argument worden aangedragen dat het op EU niveau nog niet geregeld is, nou daar trekken de Fransen zich niets van aan. Zo lopen we constant achter de feiten aan.

  3. In de reisbranche zijn de reserves inderdaad bijna op. Dat roept bij mij de vraag op: hoe gaat dit financieel weer op poten worden gezet? In een situatie waarbij veel potentie is maar de huidige spelers niet zoveel geld beschikbaar hebben, kan de markt behoorlijk op zijn kop worden gezet.

    Banken houden niet zo van risico’s en zullen niet vooraan staan om geld te verstrekken tegen goede voorwaarden. Investeringsfondsen zouden wel eens een kans kunnen ruiken en dat kan leiden tot start-ups of bestaande bedrijven die ineens wel geld hebben en dus zomaar een substantieel marktaandeel kunnen pakken. Of neem ReWe: de supermarkten van het moederbedrijf hebben uitstekende resultaten gedraaid tijdens de corona. Dat geld roept om een investering. Waarom zouden ze naast interesse in DRT ook niet eens kijken of er een touroperator is waarin ze kunnen investeren? En heeft iemand naar de aandelenprijs van Booking en Expedia gekeken? Die hebben nog nooit zo hoog gestaan en dat betekent dat er vertrouwen is. En geld. Deze OTA’s opereren daarnaast mondiaal en dat betekent dat er al flink wat cash binnenkomt uit bijvoorbeeld de aantrekkende markt in de VS.

    Ik ben benieuwd hoe de Nederlandse reiswereld er in 1 of 2 jaar uitziet. De huidige spelers zien vast in dat geschillen moeten worden bijgelegd, het onderlinge vertrouwen moet worden hersteld en in oplossingen moet worden gedacht. Een kwestie van geven en nemen en je aanpassen aan de nieuwe situatie. Enige haast lijkt geboden.

Write A Comment