Komt het ooit zover dat we thuis op vakantie gaan? Met een 360 graden VR-bril en als extra’s attributen voor speciale sound, smaak, reuk en gevoel effecten. Dat we gewoon een appje naar UberTravel of Travel Deliveroo sturen en een safari, een duikvakantie of een ballonvaart laten bezorgen. Luchtfietserij? Ik kom zo met wat cijfers en argumenten.

Eerst moet ik even iets rechtzetten. Ik schreef 13 augustus in een bijzinnetje dat PrijsVrij zo’n 150 D-reizen winkels had heropend. Daar zat ik mis mee, zoals al uit de reacties onder de blog bleek. Ik checkte daarom de stand van zaken bij retailmanager van PrijsVrij, Michelle Starren-de Wit.

Er zijn tot nu toe 39 winkels van de 150 weer opengegaan. Michelle: ‘Toen de branche weer helemaal stil kwam te liggen bij het op oranje gaan van een aantal belangrijke bestemmingen hebben we besloten de opening van winkels uit te stellen tot september.’ Op 7 september start de nieuwe eigenaar met een landelijke mediacampagne en vanaf dan zullen er ook weer gefaseerd winkels hun deuren openen.

‘Mixed reality’ noemen ze het in Amerika, want naast Virtual heb je ook nog Augmented Reality. In dat land gebruiken in 2021 ongeveer 59 miljoen mensen VR en 93 miljoen AR minstens een keer per maand. Veel van die mixed reality-ervaringen zullen gerelateerd zijn aan gaming, fitness en winkelen, maar de pandemie stuurde mensen naar toepassingen waar ze nog niet eerder aan hadden gedacht – en met de grenzen gesloten en vliegtuigen aan de grond, was toerisme daar een grote van. Google registreerde gigantische stijgingen van VR-vakantie gerelateerde zoekopdrachten.

Velen zijn er heel blij mee, want het is goed tegen overtoerisme en voor het milieu…

Inmiddels is er in Amerika een lichting mixed-reality start-ups van start gegaan om AR- en VR-reisbelevingen te maken. Niet alleen de pandemie is een gamechanger, ook de uitrol van glasvezel en het snelle 5G met zijn kwalitatieve streaming helpt mee aan de nieuwe rage.

Er pleit nog iets anders voor zulke ‘home holidays’. Ga naar Rome in het hoogseizoen en plan een bezoekje aan het Colosseum. Sta je uren in de rij, klimt al een gek achter een gids aan en je ziet lang niet alles. Zet een VR 360-bril op en je ‘bezoekt’ de oude arena tot in details. Drone-camera’s ‘toveren’ een prachtig beeld dat je zelf live nooit zult zien. In onze reisbranche is Kees Kooijmans (Travel Club) een pionier die pre-corona veel klanten naar zijn reisbureau uitnodigde voor VR-sessies, niet als vervangende vakantie maar ter promotie. Deze oud-fotograaf is tevens ver met de presentatie van 3D-opnames van hotels en bestemmingen. Al googelend kwam ik ook uit op de ANWB Reizen website met veel toeristische 360-graden filmpjes.

Ander voorbeeld. Ik ben een fervent safari-toerist in Afrika. Hoogtepunten zijn voor mij ‘kills’ van roofdieren als leeuwen, luipaarden, hyena’s, wilde honden en cheeta’s. Maar hoe vaak zie je die? Hoe dichtbij kan je komen? Is een heel jachtritueel te volgen? Het antwoord is zelden of nooit, helaas.

Wil je het toch beleven? Zoek op YouTube naar ‘safari kills’ en de Afrikaanse bush en savannes gaan thuis voor je open. Tot in details is de jacht te volgen, je zit er bovenop en ziet dingen die je sporadisch zelf voor ogen komen. Tegen professionele cameramensen die dagen- en soms zelfs wekenlang het wild volgen is als flitsbezoeker niet op te boksen.

Nog een voorbeeld. Kijk naar de populariteit van de FIFA voetbal videogames. Die is waanzinnig, er gaan er honderden miljoenen van over de toonbank. Waarom geen gamificatie van vakantiebelevingen? Creatieve geesten kunnen daar vast wel hele leuke uitvoeringen voor bedenken. Luchtfietserij? Zeg het maar.

jan@lokhoff.nl

PS: De geplande uitspraak in de rechtszaak tussen Oad en de Rabobank is van 25 augustus verschoven naar 6 oktober a.s.

Reacties? Graag. Maar wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.







Author

Write A Comment