Een waarschuwing aan alle (reis)ondernemers die het moeilijk hebben. In mijn omgeving kon een touroperator het niet meer bolwerken, nadat hij in coronatijd bijna twee jaar met privé stortingen zijn bedrijf overeind hield. Uiteindelijk ging het niet meer en zag hij zich gedwongen faillissement aan te vragen. De aangewezen curator besloot zich stuk te bijten op deze case.

Wat blijkt nou ‘fout’ te zijn geweest? Als de liquiditeit tijdens de zware periode het toeliet, stortte de touroperator diverse keren ook (delen van) het geleende privé geld weer terug, zoals veel kleine ondernemers in deze periode doen. Soms gebeurde dat zelfs op dezelfde dag: ’s morgens een privé storting om een tekort aan te vullen, ‘s middags een betaling van een grote debiteur op de rekening en einde dag kon het ’s morgens gestorte geld weer worden teruggestort naar de privé rekening.

Die terug stortingen ziet de curator als paulianeus handelen en dat bracht de gefailleerde ondernemer ernstig in problemen. Er wordt nu zelfs door de curator afgestevend op een persoonlijk faillissement: bedrijf kapot en privé aan de bedelstaf… Dat zijn persoonlijke drama’s die misschien voorkomen kunnen worden hier een juridische oplossing voor weten te vinden? Je mag aannemen dat dit ook in andere sectoren gebeurt.

Want dit wil niemand. Vandaar deze waarschuwing.

Gelukkig, ik heb ook beter nieuws. Hij is weer helemaal terug. ANVR-voorman Frank Oostdam trad afgelopen maandag na zijn vervelende ziekte weer op in Op1. Ik schrijf ‘gelukkig’, omdat hij vanuit de realiteit van de inktzwarte omikron ontwikkelingen toch enig positivisme aanwakkerde over de toestand in onze vakantiewereld. Hij werd aangekondigd als het boegbeeld van de Nederlandse reisbranche.

Natuurlijk kon ook hij de seinen niet op groen zetten, maar de nuanceringen over nutteloze vliegbeperkingen en de duiding waar de wintervakantiezon nog uitnodigend schijnt, schoten ongetwijfeld gaten in veel (mentale) barrières onder de kijkers.

Hij deed het beter dan ik in mijn toch wel depressieve blog diezelfde dag. Wat ik ook merkte was de veerkracht in de branche. Bijna twee jaar lang kreeg elk reisbedrijf klap na klap te verduren door de pandemie. Keihard waren die toen periodes van perspectief en herstel abrupt eindigden doordat het virus weer oplaaide en de cijfers van besmettingen en ziekenhuisopnames weer omhoog joeg. We herinneren ons allemaal het ‘Dansen met Janssen’ debacle.

Maar toch kreeg ik heel veel reacties met de boodschap dat men zich niet klein laat krijgen. Heel veel steun werd ook uitgesproken richting het gedupeerde Zuidelijk Afrika. Al bij al blijft vrijwel iedereen onverminderd enthousiast en net als Oostdam wordt gehoopt op een knalzomer 2022…

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.

Author

1 Comment

  1. De reisbranche is helaas een virushaard gebleken. Accepteer het en wacht op betere tijden. Neem verantwoordelijkheid en een nieuwe start na een forse sanering.

Write A Comment