Beng, 285 winkeldeuren dicht. D-reizen, de grootste reisbureauketen van Nederland heeft het loodje gelegd, failliet. Door de corona ellende zag de directie met een lege kas geen kans meer de zaak overeind te houden. Beng, 1.150 reisprofessionals hun baan kwijt, wat een klap, wat een persoonlijk leed.

Hoe nu verder? Veel touroperators, groot en klein, zullen de klap van dit faillissement keihard voelen. Sommigen waren voor tientallen procenten van hun omzet afhankelijk van de in de 60-tiger jaren door toen aspirant grootgrutter Dirk van den Broek in Amsterdam opgerichte reisretailer. Het gaat een hele puzzel worden om dat verlies op te vangen, temeer daar de meeste gedupeerden online nog niet echt met succes aan de weg timmeren.

Doorstart?

De wens voor een doorstart is gisteren in een persbericht meteen al geuit door mede-eigenaar Jan Henne De Dijn. Voor hem en zijn zakenpartner Marije Haeck is dit bankroet een enorme slag na hun management buy-out bij de Duitse eigenaar RT/Raiffeisen Touristiek Group eind vorig jaar. De mogelijkheden daarvoor zullen worden onderzocht door de curator, die het bewind heeft overgenomen. Een geregisseerde doorstart – na een sanering van schulden en kosten – door voormalige eigenaren is in de Randstad problematischer te realiseren dan in de rest van het land. Belangrijke factor is het behoud van zoveel mogelijk werkgelegenheid.

Kopers?

Als mogelijke kopers van (een deel van) de bijna 300 vakantiewinkels denk je al snel aan TUI en Corendon. TUI zou haar landelijke winkeldekking kunnen vervolmaken en CEO Steven van der Heijden heeft er nooit een geheim van gemaakt jaloers te zijn op het eigen verkoopnetwerk in het land van TUI. Maar ook dat bedrijf heeft klappen gekregen van corona en zit nog midden in een juridische strijd om overname door Sunweb. Insiders schatten in dat ongeveer een derde van de d-reizen winkels voldoende omzet draait voor een doorstart. Je kunt je echter afvragen wat je aan de oude winkels hebt, zonder de ijzersterke oude merknaam op de gevel? Alleen het klantennetwerk van het vaste personeel is dan – niet onbelangrijk – van waarde. Lege winkels zijn in deze corona tijd overal te huur.

Ook kan je denken aan een van de grote Duitse touroperators die al jaren in ons land voet aan de grond proberen te krijgen. Niet alleen is het wegvallen van het reisconcern een aanslag op hun omzet hier in Nederland – dus ze zullen wat moeten – maar biedt een overname eveneens een kans om in Nederland echt door te breken. Duitse touroperators geloven meer in de verkoop via winkels dan hun Hollandse collega’s.

Geen rechtszaak

D-reizen ontsnapte aan het Kort Geding gisteren dat TUI tegen haar had aangespannen om de vooruitbetaalde reissommen op te eisen van de retailer om deze zelf terug te betalen aan de klant. D-reizen had daar zelf vouchers voor afgegeven en probeerde tevergeefs via een rechtsgang daarvoor leningen van het Voucherfonds te ontvangen. Daarmee etaleerde het concern eind maart wel zijn financiële zwakke positie en het verlies van die rechtszaak leidde direct naar het faillissement.

Deens model verlaten

Als reisagent kon d-reizen voor haar externe touroperatoromzet geen geld lenen bij het Voucherfonds. Ondanks dat het fonds zou worden opgericht volgens het Deense model, waarbij zowel touroperators als reisagenten geld kunnen lenen. Die Deense opzet bevestigde de directie van de SGR op 18 juni 2020 nadrukkelijk nog vertrouwelijk in een brief aan staatsecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken. Het is onduidelijk waarom die koers verlegd is. Er wordt gesuggereerd dat de SGR botste met de CEO van de D-rt Groep, terwijl nou juist haar oud-directeur Don Kaspers toen een belangrijke functie kreeg bij het Voucherfonds.

Zou een botsing van karakters de oorzaak zijn van alle ellende, of omdat de interne lobby wist te bereiken dat in Nederland alleen touroperators geld kunnen lenen bij het fonds? Voor Jan Henne Den Dijn is dat antwoord wel duidelijk.

Ter illustratie van wat corona teweegbracht: de begrote jaaromzet 2020 van d-reizen bedroeg 550 miljoen euro, maar uiteindelijk werd maar 35 miljoen gerealiseerd.

‘Diefstal’

Intussen deed TUI gisteren de oproep aan alle mensen die bij d-reizen een TUI-vakantie hebben geboekt zich bij haar te melden. Reisagenten betitelen dat in reacties als ‘De grote diefstal is begonnen’. De vraag is of de curator van zulke oproepen blij wordt, want uiteindelijk is het (exclusieve) klantenbestand naast de merknaam een van de voornaamste assets van de boedel. Als alle klanten het moederschip verlaten blijft er weinig meer over.

No power

Gelukkig vallen de franchisenemers met de merknaam VakantieXperts buiten het faillissement. Over het accepteren van de merktoevoeging ‘Powered by d-reizen’ aan hun naam op de gevel hoeven ze niet meer na te denken. Het ligt voor de hand dat zij elders onderdak gaan zoeken. Ze zullen onder meer bij TravelXL en The Travel Club met open armen worden ontvangen.

jan@lokhoff.nl




Author

5 Comments

  1. Harry Kapteijn Antwoorden

    Jan, zijn gepensioneerden nu toch een beetje blij dat het pensioenfonds van reiswerk is overgenomen door PGB, minder werknemers die de pot spekken.

    • Frank Radstake Antwoorden

      Hoi Harry, het pensioensysteem dat we kennen werkt op kapitaalbasis (je bouwt zelf je eigen aanspraken op). Alleen de AOW werkt op omslagbasis (de huidige medewerkers brengen de premie op voor de huidige AOW-ontvangers).

  2. Beste Jan,

    Dit faillissement is erg voor het personeel maar ik heb wel wat bedenkingen. In tegenstelling tot vele kleine reisorganisaties en ZRA’s heeft D-reizen volledig kunnen profiteren van overheidssteun. Het eerste dat ik nu hoor is: doorstarten!

    D-reizen komt nu dus gratis van z’n personeel af, laat z’n crediteuren in de kou staan en legt de rest van de rekening bij de UWV, de belastingdienst en via de consument via de SGR.
    Ik ben het met v.d. Heijden eens dat de golven zich boven het gezonken schip wel zullen sluiten. Geef de omzet die nog in de markt zit maar aan de andere reisbureaus, ZRA’s en kleine reisorganisaties.
    Rob de Vries, voorzitter van de Travelstars Groep

  3. Dit faillissement gaat ons een hoop leren over de betalingen en het vouchergebruik in de praktijk. Als hier flinke misstanden blijken, dan gaat dat voor een nog grotere vertrouwenscrisis leiden tussen touroperators, reisagenten en consumenten.

    In dat licht sprak of spreekt het aangekondigde kortgeding van TUI tegen DRT boekdelen en is de wens van een touroperator voor een eigen retailkanaal goed te begrijpen.

    Voor wat betreft het vertrouwen naar de consument toe: de verkoop van reizen van FTI (geen SGR) was een speerpunt voor DRT. Laten we hopen dat hier geen fouten zijn gemaakt.

Write A Comment