Klant koopt voor een paar duizend euro aan KLM-tickets bij (het oude) D-reizen. Betaalt ze. Corona barst los en de reis kan niet doorgaan. Het lukt D-reizen om de party via vouchers de ‘terugbetaling’ te doen. Fijne klanten dus.

Achter de schermen – voor de klant – betaalt KLM het gehele aankoopbedrag van de tickets terug aan D-reizen. De oude directie doet van alles met dat geld, maar keert niet uit aan de klant, die met een voucher naar huis is gestuurd.

Vervolgens gaat D-reizen failliet en blijkt de kas leeg. Miljoenen euro’s zijn op deze manier verdwenen. Aan KLM-tickets alleen al 4 miljoen. Ook TUI is voor miljoenen de boot ingegaan. Ook klanten die een De Jong Intra-reis had geboekt ontmoeten soortgelijke problemen. De Jong Intra verwijst naar de SGR en de klant verdwaalt. Uiteindelijk wordt vanwege de druk van de TV-publiciteit door De Jong Intra wel terugbetaald. Ook Corendon-baas Steven van der Heijden kwam onder druk van de uitzending tot inkeer en besloot in een schrijnende kwestie terug te betalen, waar dat eerst geweigerd was.

Ik zet even de bril op van de klant. Die ziet dus dat D-reizen aangesloten is bij de SGR, de voornaamste USP in de reisbranche om je bestede vakantiegeld beschermd te weten. Maar wat zeggen KLM en SGR in sommige kwesties: je moet voor dit geld bij de curator of de touroperator wezen. Maar bij de curator valt niks te halen en bij de touroperator meestal alleen onder druk van een TV-programma als MAX Vakantieman of Radar. Daar snapt die klant natuurlijk geen sikkepit van.

Klanten hebben natuurlijk niets te maken met de betalingssystemen in de branche. Hoe de geldstromen achter de schermen lopen, interesseert hun niet. Waarom ook? Het enige waar die op moet letten is het SGR-logo, dan zijn de centen veilig. Een ding werd wel duidelijk: als er in de toekomst om wat voor reden ook massaal geannuleerd moet worden, hoeft de reisbranche niet meer met vouchers aan te komen…

Ik pluk nu gevalletjes van onbegrijpelijk vakantieleed uit het programma van de Vakantieman bij omroep MAX op 5 juli. Nota bene SGR-directeur Erik Jan Reuver zat daar moedig aan tafel, maar de Vakantieman liet hem op veel punten ‘ontsnappen’ en stelden de fouten van het vouchersysteem en SGR-missers niet aan de kaak. 

jan@lokhoff.nl

Reacties? Ja, graag. Maar wel onder vermelding van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.


Author

3 Comments

  1. Hans Tattersall Antwoorden

    Was weer tenenkrommend, die uitzending.
    Ik zat ook met een bril van de klant op te kijken.
    Het zoveelste brevet van onvermogen in de reisbranche.
    Reuver en vd Heyden mogen blij zijn dat Frits Bom niet achter de tafel zat, want die had de fileermessen scherp gesneden.

  2. Geen beste reclame voor de reisbranche. Aanvullend op je artikel kan ik nog melden dat sommige klanten maandenlang (soms meer dan een half jaar) aan het lijntje zijn gehouden door D-Reizen betreft de restitutie van hun tickets en vervolgens kort voor het faillissement door D-Reizen zijn geadviseerd om hun “tegoed” maar om te zetten in een pakketreis bij een SGR-aangesloten touroperator. Zo zou hun geld toch nog gedekt zijn……aldus D-Reizen. Op een slinkse manier de schuld doorschuiven. Onacceptabel!

  3. De beeldvorming naar buiten toe was altijd: boek bij je reisbureau. Dan ben je beschermd -dankzij het SGR- tegen faillissementen. Ging je de kleine lettertjes (door SGR zelf geschreven) er op nalezen, dan bleek achteraf dat toch heel veel zaken die je via een reisbureau boekte niet onder SGR vielen. Wel pakketreizen (maar wat is een pakketreis?) en geen losse (vlieg)tickets. Wél losse treintickets. Ga na eerst maar eens uitleggen waarom je bij faillissement van de wederverkoper wel een treinbiljet vergoedt en niet een vliegticket. Daar kan de Vakantieman ook wel weer een heel programma aan weiden.
    Tja en als er dan zelfs nog volop verkoopmedewerkers in de reisbureaus zitten die ook niet op de hoogte waren van deze regels, dan kan dat geen collectieve domheid zijn, maar dan heeft SGR serieus een communicatieprobleem.

Write A Comment