Als het zo doorgaat met de boekingen is voor op Europa gerichte reisondernemers steun na 1 oktober niet meer nodig. Afgelopen augustus lagen de boekingen 72 procent hoger dan die maand in 2020. Toegegeven, dat is een coronavergelijking, maar vorige maand werd er slechts 14 procent minder geboekt dan in 2019!

Goed nieuws is ook dat 80 procent van de klanten binnen drie maanden vertrekt; in 2019 was dat 10 procent minder. Het ligt voor de hand dat het gele Europa met een boekingsaandeel van 91 procent de grote winnaar is. Voor Spanje werd voor 6 procent meer gekozen dan in 2019. Ook Italië (+31 procent), België en Denemarken (beide +27 procent) en Griekenland (+11 procent) scoorden ten opzichte van 2019 mooie cijfers in augustus.

Voor ‘ver’ gaat de wereld ook een beetje van het slot af. Noord-Amerika opent gelukkig weer en een aantal landen, waaronder Thailand per 1 november, stelt dat voorzichtig in het vooruitzicht. Oranje ‘ver’ is al op de markt. Fikse steun in de rug is dat na Allianz ook Unigarant de coronabeperkingen in de reisverzekeringen heeft geschrapt. Voor Frank Radstake van de ANVR is dat de juiste ontwikkeling. ‘Met het opheffen van de beperkingen op reisverzekeringen én het opheffen van de quarantaineplicht na terugkeer uit risicogebieden, en als de klant het wil, is het nu steeds beter mogelijk reizen uit te voeren óók naar oranje bestemmingen’, waarmee de brancheorganisatie zich nogmaals vierkant achter de ‘stoute’ touroperators en reisretail schaart.

‘We gaan er vanuit dat steeds meer verzekeraars dit voorbeeld gaan volgen de komende periode. Maar het is een probleem dat ook anders opgelost kan worden. Het blijft belangrijk dat de reisadviezen daar waar het kan zo snel mogelijk weer naar groen en geel gaan. Het liefst voor alle reizigers met een DCC, maar desnoods alleen voor gevaccineerden en herstelden, als dat onderscheid gemaakt wordt door de bestemming’, zegt Radstake.

Door het kabinet is een ‘vaste lasten financiering COVID-19 in verband met aanhoudende Coronamaatregelen waaronder nachtsluiting (VLN)’ opgesteld. Deze regeling is ook beschikbaar voor reisbedrijven, waardoor zij een deel van hun lasten in Q4 vergoed kunnen krijgen.
Voor de VLN gelden de volgende criteria:
– Omzetdervingsdrempel 50% in combinatie met een oplopend vergoedingspercentage.
Om aanspraak te kunnen maken op de regeling, wordt een omzetdervingsdrempel van 50% als vereiste gesteld ten opzichte van de omzet in het vierde kwartaal 2019.
– Verkregen TVL-steun in het tweede en derde kwartaal van 2021.
Bedrijven komen alleen in aanmerking wanneer ze ook in het tweede en derde kwartaal 2021 steun toegekend hebben gekregen, in de vorm van een TVL-subsidie
– Maximaal subsidiebedrag
In de VLN wordt een maximaal subsidiebedrag gehanteerd van €250.000 per aanvraag.
– Verzwaarde controles en openbaarmaking subsidies
Generieke verzwaarde controles worden ingezet bij steunbedragen van boven €20.000. De VLN-subsidie verlening wordt openbaar gemaakt.

Met de 50% omzetverlies-eis zal niet elk bedrijf meer in aanmerking kunnen komen voor hulp en ook de andere voorwaarden zijn strak. Het neemt niet weg dat er – onder zware druk van VNO/NCW en MKB-Nederland – openingen zijn gecreëerd waar ook reisbedrijven gebruik van kunnen maken.

Hulde!

jan@lokhoff.nl

Reacties? Graag. Wel met vermeldingen van de volledige naam. Anonieme reacties worden verwijderd.


Author

Write A Comment