Ook zo benieuwd hoe de komende virtuele Vakantiebeurs er thuis of op het reisbureau op het scherm uitziet? En dan vooral hoe je op de Vakdagen virtueel collega’s ontmoet en samen een borreltje drinkt? Hoe smaakt dat patatje van Coby? Niet lekker? Dan maar dromen van een enorme Vakantievaccinatiebeurs…

Ik heb het afgelopen jaar heel wat digitale versies van (vakantie)beurzen gezien, maar het waren steeds behoorlijke afknappers. Vanwege het sobere verdienmodel is er vóór de corona pandemie nooit de urgentie geweest om te investeren in de ontwikkeling van optimale versies. Zoals de game-makers dat bijvoorbeeld wel hebben gedaan.

Ik schreef ‘benieuwd’ want van de Jaarbeurs verwacht ik een bijzondere 2.0 schermbeurs. Die hoop baseer ik op de uitstekende digitale versie van het Travel Congress vorige maand. Dat was technisch geweldig verzorgd. Dus dat belooft wat.

Los van de technische presentatie moet je echter ook vrezen dat er met de kwaliteit van de content problemen ontstaan. Is er begin april wel voldoende animo om virtuele standruimte te huren? Welke Nederlandse reisbedrijven zien nu de zin om geld aan promotie te besteden? Welke landen en bestemmingen kruipen bij wijze van spreken uit hun hol van de winterslaap? Al die kleine lokale campings, hotelletjes, lokale agenten en attracties die normaal gesproken voor de levendigheid in de grote landenpaviljoens zorgen, liggen plat op hun gat na een dik jaar zonder noemenswaardige inkomsten.

De organisatie van de beurs zou misschien wel deelname gratis moeten aanbieden om de naam van voldoende aanbod hoog te houden en alle commerciële relaties en de honderdduizend bezoekers aan zich te binden voor deelname aan een live editie in januari 2022. Regeren (en geld verdienen) is immers vooruitzien…

Sinds 1 februari is de bij The Travel Club vertrokken franchisedirecteur Thecla Amoureus het (commerciële) gezicht van de Vakantiebeurs. Ik dicht haar geen digitale expertise toe, maar hoop wel dat zij zich heeft overtuigd van de technologische status van de komende publieksbeurs en Vakdagen om te kunnen scoren in de korte tijd die haar nog rest. Ik wens haar sterkte.

In een droom genoot ik trouwens toch van een ‘live’ Vakantiebeurs met alle hallen ingericht als een gigantisch vaccinatie platform waar honderdduizenden bezoekers een prik kregen met een stempel in een speciaal ‘vrij reizen’ paspoort. Als bonus ontving iedereen bovendien een reisvoucher ter waarde van 50 euro van TUI, de enige ‘standhouder’. In alle hallen klonk het beroemde nummer ‘What a Wunderful World’ van Louis Armstrong…

jan@lokhoff.nl



Author

2 Comments

  1. Elluk nadeel hep ze voordeel

    Beste Jan, je kunt ook van een bedreiging (geen fysieke vakantiebeurs) een kans maken door bezoekers een profiel van zichzelf aan te laten leveren. Als de Vakantiebeurs op een speelse wijze mensen bij het inloggen vraagt om mee te doen aan het bezoekersonderzoek en ze dan weet te verleiden om een aantal socio-economische gegevens en hun interesses kenbaar te maken, kan de software van de vakantiebeurs ze daarna ook wel veel gerichter koppelen aan ‘standhouders’. Normaliter sta je als standhouder in het gangpad te staren en pik je er op basis van wat uiterlijke kenmerken mensen uit maar als de vakantiebeurs mij potentieel geinteresseerden kan aanreiken van mensen die interesse hebben in een INDIVIDUELE RONDREIS door SPANJE, zijn we natuurlijk al een hele stap verder

  2. konstanze mulstegen Antwoorden

    Ruud de Meer, op zich een heel goed idee, alle standhouders in te schrijven maar dan ook vanaf de ZRA’s tot aan de buitenlandse verkeersburo’s. Ook zij vertegenwoordigen een reismarkt in deze.

Write A Comment