Jonas de Groot weg als Algemeen Directeur bij de Jong Intra Vakanties, Norbert van der Glas vertrekt als commercieel directeur bij Silverjet, Dalstra Reizen failliet en Ryanair steelt show met actie 1 + 1 gratis. Opvallende zaken deze week. Ook drukt een klantenmail van de KLM me met mijn neus op harde corona feiten.

Jonas is bijna vier jaar actief geweest voor de Jong Intra, eerst als commissaris en de laatste 20 maanden als hoogste directeur. Daarvoor heeft hij jarenlang zijn sporen verdiend bij Sunweb. De e-commerce specialist had als taak de Ridderkerkse touroperator te sturen naar een sterkere positie op directe onlineverkoop, gebaseerd op een groot onderzoek twee jaar geleden over de toekomst van het bedrijf.

Norbert was beoogd opvolger van directeur/eigenaar Rob Bremer van de luxe touroperator in Apeldoorn, maar het blijkt niet mee te vallen in de schoenen te stappen van Mister Silverjet, zeker niet in deze desastreuse coronatijd. Voor hem lukte dat overigens evenmin Ton Hendriksen, die eind 2018 vertrok naar Cruise Travel.

Mail van KLM

Afgelopen woensdag mailde de KLM haar klanten met een overzicht van ‘veilige’ gele bestemmingen. Dat is schrikken: het waren er welgeteld 16 in Europa en intercontinentaal precies eentje. Voor corona vloog onze nationale trots naar 97 Europese steden en 70 intercontinentale bestemmingen, waar nu alleen Curaçao (vanaf € 499) nog van over is. Wat Europa betreft zijn het maar vijf landen, Italië, Griekenland, Polen, Zweden en Zwitserland.

In een interview met directeur Nederland Harm Kreulen in het vakblad ‘Zakenreis’ lees ik dat de KLM bij het uitbreken van de corona pandemie half maart bijna 1 miljard euro aan verkochte tickets in de boeken had staan. Die terug betalen had toen volgens Harm geleid tot een fatale ‘bank-run’.

Pre-corona verkocht de airline in Nederland voor 10 miljoen euro aan tickets per dag, ongeveer hetzelfde bedrag dat de KLM nu dagelijks aan verlies lijdt. Van de bezettingsgraad – vorig jaar nog 90% – is een fractie over. Datzelfde geldt voor de verkoopcijfers: ongeveer 1.500 tot 2.000 tickets per dag op de eigen website en een kleine 1.000 via agenten.

jan@lokhoff.nl

Author

4 Comments

  1. Dank voor je aanvulling. Ik citeer Harm Kreulen en hij geeft het bedrag aan dat KLM Nederland aan verkochte tickets in de boeken had staan.

  2. Helaas is vandaag bekend geworden: per 28 september kleurt Zwitserland (Zürich) ook oranje.

Write A Comment